Pensionärstänkande

Under min levnad har jag många gånger undrat över varför pensionärer är snåla och inte unnar sig något extra. Jag förstår ju att förr hade ju inte pensionärer så mycket pengar över för konsumtion. Men sen …

Staten drog in en stor del av lönen som skulle gå till framtida pensioner. Arbetsgivarna tvingades att avsätta en del till pensioner via arbetsgivaravgiften. Pensionärer blev lovade en bra ålderdom. Några generationer av pensionärer fick det som var utlovat av staten. Men sen började politikerna att använda pensionspengarna åt annat!

Jag minns när Malmö kommun började att dela ut gratis hundbajspåsar. Det var bara att hämta på stadsdelskontoret. Mina föräldrar som inte hade hund blev arga. Varför kunde inte hundägarna själv köpa sina påsar? Hade det inte varit bättre att göra något extra för pensionärerna eller att lägga pengarna på vården. Så mina föräldrar vandrade ner till kommunkontoret och hämtade hundbajspåsar då och då – som de använde som soppåsar.

Då skämdes jag lite över dem. De hade ju bra pensioner – bättre än vad jag har idag. Jag upplevde dem som snåla. Men, nej! Nu förstår jag! Det var deras protest mot slöseri med skattemedel. De var upplärda till att vara sparsamma. Så såg de att staden delade ut frikostligt med underhållsbidrag till människor som inte ville jobba och inte ville sköta sig. Ja, mina föräldrar var ”rasister”! De tyckte att invandrarna inte skulle komma hit och kräva att vi ska försörja dem. Hundbajspåsarna blev deras lilla protest.

Jag tänker på detta när staten fortsätter att använda våra pensioner till annat. Det är pengar som vi skulle ha haft som lön men som staten tog för att sätta i pensionsfonder. De pengarna används nu till att bekosta invandringen med! Jag har tillsammans med sambon mindre i pension än vad en invandrarfamilj får i bidrag! Ändå har vi båda jobbat och betalat skatt. Om vi hade fått behålla våra pengar då så hade vi haft en rejäl slant på banken som vi hade kunnat leva på.

Men vi klarar oss! Vi har tak över huvudet och behöver inte svälta. Men vi lever sparsamt och utnyttjar seniorrabatter!

senior

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. worlpresscomsite
    Jan 25, 2017 @ 16:40:01

    I vilket annat sammanhang som helst så hade detta kallats förskingring. Med tanke på summorna det handlar om borde fängelsestraffet bli långt!
    Hans H.

    Liked by 2 people

    Svara

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

