Vem känner oro?

Vi lever i en orolig värld, en orolig tid och människor känner oro. Det är så politikerna uttrycker sig och förklarar att en stor mängd människor inte längre litar på dem och väljer ”fel”.

Men stämmer den bilden? Är världen oroligare nu än tidigare? Knappast! Med historisk tillbakablick på första och andra världskriget, krigen i Mellanöstern, Vietnamkriget osv så har världen varit orolig tidigare. Vad är det som är så speciellt som gör vår tid så orolig?

Alla som har haft barn vet att om vi säger: ”Du får inte röra kniven!” så lockas barnet till att röra kniven. De hade aldrig tänkt göra det tidigare men förbudet och negationen väcker nyfikenheten och barnet vill se vad som händer om de rör kniven.

Under många år har de politiskt korrekta varnat för de främlingsfientliga fascistiska nazistiska rasisterna. Vanliga människor har lockats, som det lilla barnet gör, att syna och se om den bilden stämmer. De har upptäckt att PK-eliten har hittat på det mesta enbart för att själv få behålla makten.

Varför skulle människor vara mer oroliga idag än tidigare? Politiker har alltid försökt att köra över vanliga människor!

Vad är jag orolig för? Oftast är det småsaker som rör mig och sambon personligen. Ska kylen eller frysen gå sönder, kommer det mycket snö att skotta, glömde vi att köpa kaffe, hälsa, … Nej, jag är inte orolig över världsläget eller dumma politiska beslut!

Det är politikerna – och medierna – som försöker tala om för mig att jag ska vara orolig. De talar alarmistiskt om klimathotet, kärnvapenrustningar, Trump, Putin, kriser, rött kött, socker, fett, …  De vill att jag ska vara orolig för att de själv ska kunna rädda mig från oron.

När världsledarna i Davos pratar om människors oro så handlar det egentligen om deras egen oro. De är oroliga för att inte kunna genomföra projektet Globalism! Om vanliga människor inte längre anser att de har rätt så händer det som hände vid Brexitvalet eller presidentvalet i USA. Det kan hända och kommer förmodligen att hända på många andra håll här i västvärlden. Deras makt försvinner som ett raserat korthus.

Det är därför som de envisas med att berätta för mig att jag är orolig – trots att jag inte är det! När Batra, Löfven och Åkesson igår gemensamt intygade att vi lever i en orolig värld förstod i alla fall jag att allt handlar om MAKT!

För mig är det självklart att det är politikerna som känner oro!

worry

 

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

