Pratkvarn

När jag idag med en rejäl förkylning i kroppen försöker rensa hjärnan hamnar jag på statsministerns FB-sida. Tanken kommer: ”Han borde rensa hjärna och komma med något konkret!”

Egentligen känns det meningslöst att läsa hans ord. Det är exakt samma fraser som han har upprepar som han har sagt så många gånger förr.

”Det världen behöver är mindre klyftor, större jämlikhet och fler jobb med schysta villkor. Det är grunden för stabila, framgångsrika samhällen.”

Men hur lever han själv upp till detta? Han skapar ju själv klyftor genom att exkludera de som ”inte delar hans värdegrund”. Han har själv skapat ett vi-och-dom-samhälle. Hur stabilt och framgångsrikt har han gjort vårt Sverige? Kallar han verkligen Sverige med alla problem för stabilt?  Menar han med stabilt att det går stadigt utför?

”Ett smart sätt att göra det på är att arbetare och arbetsgivare möter utmaningarna tillsammans, i samarbete och dialog, som vi framgångsrikt gjort här i Norden.”

Vad menar han egentligen? Vad gör den sittande regeringen för att gynna företagsamheten? Vad jag vet handlar det inte om något samarbete eller någon dialog – snarare en mängd pålagor som försvårar för arbetsgivare.

”Det finns ingen snabb eller enkel lösning – men situationen kräver handling. Det är därför vi inför strängare straff för vapenbrott, för att få bort vapnen från våra gator. Det är därför vi slår ned mot den organiserade brottsligheten och dess resurser, och det är därför vi ser till att få på plats lagändringar som gör att grova brottslingar kan hållas häktade hela vägen fram till rättegång utan möjlighet till att släppas ut innan de avtjänat sitt straff.”

Varför har inte vare sig denna eller tidigare regeringar sett och tagit dessa problem på allvar tidigare? Varför tror jag inte på hans ord denna gången heller? Antagligen för att jag har hört de förut!

”Samtidigt behöver vi fortsätta att bekämpa den arbetslöshet och hopplöshet som gör att människor över huvud taget kan rekryteras till kriminalitet.”

Men, snälla statsministern, arbetslöshet har väl funnits under många år. Jag har själv varit arbetslös under några perioder av livet. Men … jag funderade aldrig på att bli kriminell! Jag förkovrade mig istället för att platsa bättre på arbetsmarknaden. Hopplöshet kan jag känna idag med höga skatter på låga pensioner. Eller … för att jag inte har råd att gå till tandläkaren … eller för all oro som du och andra politiker har skapat genom politiska beslut eller brist på sådana. Men … jag försäkrar dig … jag tänker inte skjuta någon!

När jag har kommit så långt i mitt läsande på FB-sidan så orkar jag inte mer! Han verkar inte förstå den värld som vanliga människor lever i. Han håller tal och lägger in dem på sin FB-sida utan reflektion. Det finns en klyfta som är avgrundsdjup mellan mig och statsministern. Den kommer ingen av oss någonsin över!

Jag upplever honom mest som en pratkvarn utan verklighetsförankring!

klyfta02

 

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. tompas11
    Jan 18, 2017 @ 14:11:22

    Du tar orden ur min mun, så jag har inget att tillägga.

    Liked by 2 people

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

