So what?

Det har hänt något med mig! Jag reagerar inte längre på allt våld och allt elände. Numera tänker jag bara ”So what?” och rycker på axlarna, när jag hör eller läser om någon händelse. Jag vet inte exakt när det hände att jag slutade bry mig. Det har blivit en långsam förskjutning av mina känslor. Jag orkar faktiskt inte engagera mig längre!

För många år sedan kunde jag bli upprörd för småsaker. För 7 år sedan skrev jag i min gamla blogg:

”Jag läste följande i lokaltidningen idag:

”När kvinnan flyttade till XXX gick hon med in en ideell hjälpförening. Efter att ha fått tillgång till föreningens konto plockade hon till sig 35 500 kronor från en privat donation. Pengarna använde hon för privat bruk.”

Sen tänkte jag krasst: ”So what?”

Jag har själv varit både föreningskassör och förtroendevald revisor. jag är och förblir en föreningsmänniska! För några år sedan uppdagade jag själv en förskingring på ca 20 000:- i en förening (begången av en 70-årig kvinnlig kassör). Under de senaste 5 åren känner jag personligen till ytterligare 3 förskingringar av större belopp, inom min kommun och grannkommunen! Medlemmar inom föreningen använder föreningens pengar som om de var deras egna!

Var och när försvann känslan för ”mitt och ditt”? Som väldigt liten lärde jag mig att man tar inte andras saker. Jag minns fortfarande att jag som 4-åring knyckte en pennvässare hos någon som vi besökte. När vi kom hem upptäckte mamma den. Hon tog mig i handen och gick tillbaka och pratade om för ägaren till pennvässaren att jag hade något att erkänna. Sen fick jag snällt be om ursäkt och lämna tillbaka den. Det var enda gången som jag har utsatt mig för något dyligt!

pennvassare

Kanske är det de signaler som våra politiker och makthavare sänder ut: Det är tillåtet att köpa blöjor och Toblerone för allmänna medel. Det går att spekulera med allmänna medel. Det går att kringgå lagen om man är ”höjdare”.Om de som ska vara våra företrädare kan ruffla hit och dit så … Vi vidgar våra gränser och tillåter oss själv mer och mer!

Jag vill tillbaka till samhället där vi kunde skilja på ”mitt och ditt”!

Jag vill inte tänka ”So what?” när jag läser om förskingring!”

Så tänkte jag för 7 år sedan. Men idag fokuserar mina tankar på större och värre saker. När jag hör att någon skjutits ihjäl eller om bilbränder, storbråk, slagsmål med tillhyggen, våld, våld, våld … då tänker jag ”So what?” Samma sak när jag ser om flyktingkatastrofer i TV. Min medkänsla har trubbats av! Kan det bero p att jag ständigt matas av något som jag måste reagera på? Min hjärna säger ifrån! Den vill inte engagera sig i våld och elände.

När jag ser elände på TV:n så tänker jag: ”So what?” och flippar över till något naturprogram. Men samma sak gäller när jag ser ”glitter och glamour”! Det blir helt enkelt för mycket när jag samtidigt vet att världen ser eländig ut. Naturprogrammen ger lugn och trygghet. Det är då som jag kan tänka rationellt. Det är då som jag kan glömma ”So what?” och fokusera på orsakerna och vad eller vem som ligger bakom.

Idag befinner jag mig långt ifrån 4-åringen som knyckte en pennvässare. Jag önskar att alla hade haft samma rättstänkande som min mamma hade då. Jag önskar att mammorna till de som idag utövar våld och begår brott hade uppfostrat sina ungar. Jag önskar också att våra politiker aldrig hade låtit våld och elände accelerera på det sätt som har skett.

Vanliga människor ska inte behöva tänka ”So what?”!

so-what

 

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

