Kunskap eller populism

Vi hör det ofta i debatterna – skällsordet populism. Det är alltid lika lämpligt att tillgripa då man egentligen inte förstår vad som sker. De populistiska vindarna i Europa, vid Brexitvalet och vid USA:s presidentval – hur populistiska var de egentligen?

”Att delta i ett val genom att rösta är en aktiv handling men det händer i princip aldrig att en enskild röst fäller avgörandet i ett val. Detta är också allmänt känt och det är därför inte viljan att själv avgöra valet som är drivkraften bakom att människor röstar. På ett individuellt plan är det snarare en känsla av plikt och ett intresse för politik och samhällsfrågor som motiverar röstande.” skriver SCB.

” I det senaste riksdagsvalet skiljde det 14 procentenheter i valdeltagande mellan de som oftast är med och diskuterar politik, av vilka 93 procent röstade, och de som inte diskuterar politik, av vilka 79 procent röstade.”

”Det verkar alltså som att politiskt intresse, här i form av viljan att delta i politiska diskussioner, spelar större roll för valdeltagandet i grupper som röstar i mindre utsträckning.”

Det är alltså människor som är intresserade av politik och som har brytt sig om att ta reda på fakta som röstar. De har läst på, sett på debattprogram, diskuterat med varandra och i sociala medier, analyserat samt tagit ställning! Det är en påläst och politiskt medveten grupp som röstar.  Det är en grupp som bryr sig om sitt land och hur det styrs!

kunskap

Trots detta framställer politiker och medier väljarkåren som naiv, oförstående, okunnig, följer populistiska strömningar, lättpåverkad eller rent av dum. Egentligen beror det nog på deras egen oförmåga att manipulera en kunnig väljarkår!

Samma sak märker vi i debatter på sociala medier. Den som dristar sig till att lägga fram fakta möts med en kaskad av okvädningsord. Igår fick jag höra av någon som tillhör gruppen #jagärhär att jag tenderar till att vara odemokratisk och borde tänka på FN:s deklaration om mänskliga rättigheter – då jag skrev att för att kunna kräva rättigheter så måste man också göra sina skyldigheter. När jag talade om att vi har åsiktsfrihet enligt vår demokratiska grundlag – och att kalla mina åsikter för odemokratiska är i högsta grad odemokratiskt – blev vederbörande surrade om FN. Jag bemötte honom med att FN har aldrig yttrat sig om mina åsikter så tystnade vederbörande!

Är jag en okunnig populist eller en kunnig, påläst människa som har slipat mina argument? Är jag svår att möta i debatter pga okunnighet eller beror det på att jag har väl genomtänkta argument som det är svårt att slå hål på? Är jag populist för att jag hellre diskuterar kärnfrågor än petitesser och vill ha ekonomiskt hållbara lösningar?

Varje gång som någon skriver något om populism, odemokratiskt, mänskliga rättigheter, FN och okunnighet så vet jag att de är rädda för sin egen okunnighet. När de skriver om hat oh hot beror det oftast på att deras ego är hotat. De förstår inte och vill inte förstå att människor kan tycka och tänka annorlunda än vad de själv gör.

De lever i sin lilla bubbla och vill stanna kvar där!

sapbubbla

 

 

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

