Hur mår Sverige?

Vissa dagar förfaller jag i minnen. Idag är en sådan dag. För exakt 27 år sedan föddes min yngsta son. Jag funderar kring vad som egentligen hände 1990. På vilket sätt var vårt land annorlunda mot nu?

Jag upptäcker både likheter och skillnader och mycket kuriosa Några exempel på händelser 1990 hämtade från Wikipedia:

  • Lutande tornet i Pisa stängs för första gången på 800 år då det anses luta för mycket.
  • En månadslång konflikt i de svenska bankerna stänger alla bankkontor i Sverige.
  • Den första svenska hjärt-lung-transplantationen genomförs.
  • Nelson Mandela friges efter 27 år i fängelse och möts av jublande folkmassor i Kapstaden.
  • Berlinmuren rivs.
  • De svenska socialdemokraterna säger ja till bro över Öresund.
  • Trafik med X 2000-tåg inleds i Sverige.
  • TV4 startar sina reklamfinansierade sändningar.
  • Sveriges riksdag röstar för att Sverige skall ansöka om medlemskap i EG

Då som nu hade S makten. Då som nu var de ett skattehöjarparti. Då som nu påstod de att skatterna gick till vår välfärd men använde våra pengar till transfereringar.

Då, om jag inte minns alldeles galet, förekom inte så mycket våld i vårt samhälle. Massvåldtäkter och sexuella trakasserier var ett okänt begrepp. Skjutningar, stenkastning mot blåljus, nyårsraketer riktade mot människor och byggnader, vaktbolag på skolor och sjukhus, våld mot tjänstemän, osv. fanns inte i min tankevärld då.

Nu läser vi dagligen om alla dessa incidenter. Vi läser också om att polisen inte har tillräckligt med resurser och inte klarar av de mest basala delarna av sitt jobb – nämligen att hålla ordning och utreda brott. Det senare fick jag bekräftat idag. Han som fyller år fick som födelsedagspresent ett papper från polisen ”Utredningen nerlagd – brott ej styrkt”! Juldagen jobbade han i garderoben på en krog. En tjej gav honom helt oprovocerat en knytnäve i ansiktet. Han fick en sprucken läpp och 2 lösa tänder. Polisen kom till platsen och tog upp en anmälan om våld mot tjänsteman. Nu några dagar senare är utredningen nerlagd! Polisens resurser går till annat – de har inte tid med sådana ”småsaker”.

Samhället mår dåligt och befinner sig i en brant utförsbacke men politikerna bara rycker på axlarna! När ska de ta sitt ansvar? De har åtagit sig att administrera svenska folkets resurser. Men vad gör de?

bake

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Jan 05, 2017 @ 20:06:27

    Vill inte polisen upprätthålla lagen kommer vi till frågan om vem som då ska göra det…

    Liked by 2 people

    Svara

  2. Emil
    Jan 06, 2017 @ 08:28:25

    1990 var jag elva år gammal. Lika gammal blir min son detta år….kan bara säga att man skulle vilja gråta en smula när man tänker på vilket våldsamt samhälle mina barn får möta vs det en annan växte upp i. Det är en enorm skillnad…..

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Jan 06, 2017 @ 11:39:13

      Jag har samma tankar – undrar vilket samhälle som mina barnbarn (som är i din sons ålder) kommer att möta. De bor mitt i det våldsutsatta Malmö. När jag växte upp i Malmö var det en trygg stad!

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

