Luciastämning

Idag tittade jag i min guldgruva. Vad har jag skrivit om Luciafirande. Det har varit skiftande reflektioner – om barnsång, högtidlighet, tradition, vintermörker och juleljus. Men ett år åt jag jordgubbar i Egypten på Luciadagen och ett annat år tittade jag på ormtjusare i Marocko.

2014 kände jag mig som en gnäll-fia:

”En annan sak som har svikit mig är julstämningen. Var är den? Jag känner ingen! Kan det vara att jag börjar bli gammal. Jag har ju inte ens brytt mig om att sätta fram någon jultomte. De ligger kvar i sina lådor – ett 100-tal som jag har samlat på mig genom åren. Jullandskapet, som jag brukar bygga upp varje jul, lyser med sin frånvaro.

Så försökte jag att hitta lite julstämning genom att titta på Luciamorgon på TV. Blev grymt besviken! Var fanns barnen och de traditionella julsångerna? Nej, jag fick nöja mig med en Luciakonsert – skönsång av etablerade artister. Ingen jultomte eller pepparkaksgubbe! Nej, jag känner ingen Luciastämning heller. Jag har blivit gammal och gnällig? Eller …?”

lucia.gif

Men 2015 hade jag lite positivare reflektioner:

”Lucia – en svensk månghundraårig tradition. Jag var positivt överraskad när jag såg Lucia på TV idag! Skönsång, julmusik och svenska ungdomar. Det kändes befriande efter dessa år där det lagts in rapmusik och multikultiinslag i luciafirandet – för att ingen ska känna sig kränkt. För några år sedan hade vi diskussioner om julfester som skulle vara vinterfester och om julklappar som byttes till vinterpresenter. Jag är glad över att slippa dessa tokerier. Svenska traditioner måste vi vara rädda om!”

Idag när jag åter sätter mig för att titta på Luciamorgon och känner mig stämningsfylld. Jag försöker glömma alla normkritiska lucior. Snön lyser vit på taken. Ett brinnande stearinljus på vårt bord. En pepparkaka till kaffet. Vacker sång och musik i trevlig miljö i Luciamorgon på TV! Jag känner mig glad och hoppfylld. Tack SVT! Detta var ett traditionsfyllt men fartfyllt och modernt program.

http://www.svtplay.se/video/11507122/lucia/lucia-sasong-6-avsnitt-3?start=auto

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

