Den svenska pålitligheten

Jakten på det äkta svenska är i själva verket motsatsen. Detta påstår Jan Guillou i sin senaste krönika. Han påstår att Jakten på det svenska är en del i att peka ut det som inte är svenskt. Ja, så är det kanske. Varför ska vi ge oss in på hårklyverier?

Jag har så många gånger tidigare skrivit om det svenska får vi med oss i vår uppfostran – från föräldrar, andra släktingar, förskola, skola, vänner, medier, samhället, … Det svenska består av många olika komponenter. När Guillou på punkt efter punkt pekar ut saker som inte är svenska eftersom de är influerade av resten av världen så har han inte förstått. Han letar efter svenska samhällsföreteelser. Men det finns svenska egenskaper som kanske finns i våra gener? De kanske inte är helt svenska utan nordiska. Men jag tror att de har uppstått pga vårt bistra klimat med fyra årstider.

Vi har fått tålamod – att invänta bättre tider, bättre väder, bättre skördar, …

Vi har lärt oss att ta hänsyn till varandra och varandras egendom – alla har jobbat för att vi behöver tak över huvudet för att skydda oss mot väder och vind, har jobbat hårt för att samla mat till de kalla årstiderna, …

Vi har lärt oss att samarbeta för att bemästra det tuffa klimatet.

Det finns mängder av andra egenskaper. Jag har tidigare skrivit om hur vi betraktas av människor från andra länder:

”Så läser jag vidare i Landguiden:

”En egenhet som många från andra länder uppfattar som udda är att svenskar ofta tar av sig skorna när de går in i någons hem. Bland äldre och i formella sammanhang är det vanligt att man har inneskor eller tofflor med sig, men det är också vanligt att i övrigt relativt uppklädda personer uppträder i strumplästen”

skoxxx

Varför tar vi av oss skorna? Jag tror att det beror på hänsyn. Vi vill inte smutsa ner. Vi vill inte förstöra golvet. Vi vill inte åsamka någon annan bekymmer. Det är detta som kännetecknar oss svenskar: Vi tar hänsyn! Ibland går denna hänsyn så långt att vi blir mesiga. Vi sätter inte ner foten och säger ifrån!”

Detta skrev jag här i bloggen ”Ta av dig skorna!” 26-01-2016.

När vi kommer till andra länder hittar vi det som är ”osvenskt”. Jag läser på en blogg skriven av en svensk bosatt i Nepal (min översättning från engelska):

”För några veckor sedan gick jag till skräddaren för att få ett par jeansshorts uppsydda. Det är mycket billig här i Nepal, 1000 rupies (70 sek) tyget ingår.
Efter 10 dagar jag skulle jag hämta dem. Jag gick till skräddaren efter 10 dagar och han sade ytterligare 3 dagar. Efter 3 dagar blev det 2 dagar till, sedan en dag och sedan 2 timmar. Så efter 16 dagar och 2 timmar jag äntligen fick min jeansshorts . Jag blev nöjd och passformen är riktigt bra!

Så är livet här och du får anpassa dig till det. Det har sin charm!”

Ja, vi svenskar har lärt oss att hålla tider. Vi är punktliga! Jag märkte ovanstående beteende många gånger när vi hade vår butik och importerade från t ex Nepal. Fick vi beskedet att allt skulle vara klart för leverans på måndag så kunde det lika bra innebära på måndag om 14 dar eller 3 veckor. Det krockar med vår svenska kultur. Vi är punktliga! När vi hade bokat in en guidning på en vingård i Spanien i somras och kom 10 minuter för tidigt så fick vi frågan: ”Är ni svenskar?” Guiden förklarade att det var ett svenskt beteende. Spanjorer kommer alltid 5 minuter efter guidningen har börjat.

shorts

Jag tror faktiskt att den allra svenskaste egenskapen är pålitlighet. En svensk står för sitt ord, kommer i tid, tar hänsyn, tar ansvar, har tålamod och är omtänksam. Vi vill varandra väl och vill inte göra någon illa! Men vi vill inte heller bli utnyttjade!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Dec 12, 2016 @ 12:29:32

    När jag i olika sammanhang träffar äldre ( och ibland yngre) svenskar , i butiker , bank ,parkeringsplatser och allt vad det kan vara utbyter man ett snabbt ögonkast , i och med detta finns något outtalat..men vi vet i och med det snabba ögonkastet att vi båda kommer att uppföra oss på förväntat sätt.
    Det är lite svårt att förklara det där outtalade som man känner intuitivt , men kanske känner ni igen vad jag menar ?

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

