En splittrad gemenskap

Min blogg fungerar ungefär som en dagbok – jag skriver ner mina tankar och funderingar. Det har jag gjort under större delen av mitt liv. Tyvärr har mina gamla dagböcker försvunnit. En del av mina gamla bloggar har gått samma öde till mötes. Men jag har sparat det mesta som jag har skrivit i mina bloggar de senaste 10 åren. Det är en guldgruva! Jag kan leta reda på gamla texter och se gamla tankar. Det är min nutidshistoria.

Idag hittade jag följande från min blogg i december 2010:

”Jag läser att DO – Katri Linna bestämt att hennes anställda inte ska få några julklappar eller julfest! Nej! De ska få vinterpresenter och en decemberfest. Allt för att ingen ska känna sig diskriminerad! Samma kvinna har tidigare talat om att vi inte ska ha adventsljusstakar på äldreboende, inte sjunga ”Nu tändas tusen juleljus” i skolorna eller låta skolbarnen gå till kyrkan för att titta på julkrubban!

Så nu ska jag inte fira jul? Får jag fira Lucia? Får jag äta Lussekatter och Pepparkakor? Skinkan, hur gör jag med den? Jansons frestelse? Julmusiken? Jultomten? Julmusten? Kalle Anka på julafton?

Kära Katri Linna! Jag tänker fortsätta att fira jul som jag alltid har gjort! Om någon känner sig diskriminerad av det – so what? De får väl ha sina traditioner så har jag mina!”

Med facit i hand vet vi att Katri Linna blev vald till sämsta chefen och fick så småningom avsked. Men hur kunde hon framföra sådana åsikter? Nu fick hon ju ingen större makt över svenska folket. Vi fortsatte att fira enligt våra traditioner.

En annan blogg skrev jag om Kanelbullens dag den 4:de oktober i år.

Där citerar jag en etnolog vid Nordiska museet. Om jag skojar till det och byter ut ordet kanelbulle mot svenska traditioner så sa han:

”Svenska traditioners framgång tror han är kopplad till att Sverige nu är inne i en process där vi söker efter en ny nationell identitet. Och i det sökandet blickar vi gärna bakåt i tiden till en romantiserad bild av det förflutna och bondesamhället.”

”– De nationalromantiska idéerna är oerhört starka, även inom den politiska sfären. Det är inte bara partier det är kopplat till utan det är någonting som har att göra med att vi förhandlar om den nationella upplevelsen av att vi är svenskar. Det i sin tur är kopplat till globalisering och migration som utmanar mycket av 1800-talets och 1900-talets syn på nationell identitet, säger Jonas Engman.”

”I sökandet efter vad som är just svenska värderingar och nationell identitet greppar många tag i något som uppfattas som traditionellt, till exempel svenska traditioner, och klamrar sig fast i det.”

Vad är det egentligen som normkritikerna håller på med? De försöker splittra istället för förena. De vill ta ifrån oss den nationella upplevelsen av att vi är svenskar!

trad

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Dec 11, 2016 @ 12:10:27

    Sveriges myndigheter går från den ena ytterligheten till den andra. Efter andra världskriget utlämnades baltiska flyktingar direkt till Sovjet trots att man visste att flyktingarna skulle dödas. Jag har hört uppgifter om att det hördes skott redan ute till havs..kanske sköts dom ombord och slängdes i havet ?
    Nu är det lika fel åt andra hållet.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Dec 11, 2016 @ 12:53:36

      Ja, det finns många lik i garderoben. Mycket beror kanske på naivitet och snällism. Tyvärr är det alltför många i beslutande ställning som är känslostyrda istället för att använda logik.

      Liked by 1 person

      Svara

  2. MartinA
    Dec 11, 2016 @ 13:27:21

    Det här människorna hatar oss och vill inte att vi skall finnas till. De kontrollerar också kommuner, staten, media, skola, dagis. Att gå till dem för att få våra traditioner är därmed fruktlöst. Ja, värre än så, destruktivt och farligt. Det fanns en tid när förvaltningen inte hatade oss svenskar och därför har den anförtrotts att sköta traditionerna. Men nu är det inte så längre. Alltså måste vi ta tillbaka våra traditioner till den privata sfären. Det är det enda sättet. Det kanske är knöligare och jobbigare men det är mycket tryggare och mer givande.

    Liked by 2 people

    Svara

    • ulsansblogg
      Dec 11, 2016 @ 14:43:45

      Helt rätt! Vi fortsätter att hålla liv i våra traditioner och får i värsta fall ordna alternativt firande. I dagens redan splittrade samhälle behöver vi de svenska traditionerna mer än någonsin.
      Vi ska aldrig ge normkritikerna ett finger för då tar de hela handen.

      Liked by 2 people

      Svara

      • MartinA
        Dec 11, 2016 @ 21:25:35

        Jag tycker inte att vi skall se det som ”i värsta fall”. Det som har hänt i sverige är oåterkalleligt. Vår värld har förändrats, våra livsbetingelser har förändrats.

        Att vi blir tvungna att ta tillbaka våra traditioner, vår identitet och vårt öde från det allmänna är en möjlighet, inte ”i värsta fall”. Det är det bästa sättet att se det på. Förändringen är så oerhörd. Så vi måste noga omvärdera själva vårt fundament och se vad den här nya situationen erbjuder för nya möjligheter och vägar för vårt folk.

        Liked by 1 person

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

