Aldrig mötas de två

Vad tjänar vi på att debattera och argumentera för och emot olika saker som händer och olika åsikter? Gör debatten någon skillnad?

Det var just så som jag tänkte igår kväll när jag tittade på Opinion live. Positionerna var låsta! Naturligtvis tänker jag på den vid detta laget uttjatade debatten om en färgad luciapojke i ett företags annonsering. Företaget ville provocera och vara normbrytande. De vill slå in en kil i våra svenska traditioner – vår gemenskap. Men debatten i Opinion live kom istället att handla om att om rasistiska attacker på det stackars barnet! Ingen ifrågasatte om det hade skett några rasistiska attacker. Det bara förutsattes att det hade förekommit ett 100-tal rasistiska kommentarer. Men då måste vi ju definiera vad som är rasistiskt.

Är det rasistiskt att påpeka att enligt vår svenska tradition är inte lucia en färgad pojke? Ja, då erkänner jag att jag är rasist. Men jag har absolut ingenting emot den lilla pojken eller hans hudfärg. Jag anmärker på att företaget utmanar svenska traditioner! Det var så som jag uppfattade de sk rasistiska kommentarerna. Jag uppfattade dem som kritik mot företaget.

Dit kom aldrig debatten eftersom den hade fel ingångsvärden. Utgår man ifrån de 100-tal rasistiska kommentarerna har funnits – trots att de kanske inte har funnits så blir debatten skev.

Men om vi lämnar debatten så undrar jag vad händer efter denna? De som vill vara goda kommer att fortsätta att tala om rasistattacker varje gång som någon kritiserar. De som vill bibehålla de svenska traditionerna får finna sig i att bli kallade för rasister. Varuhuset kommer kanske att fortsätta med utmanande reklamkampanjer som drar till sig kritiker och snällister.

Är det lönt att debattera egentligen? Kan vi uppnå något med detta? Kommer någon att bli påverkad och ändra ståndpunkt? Blir kommande debatter lika polariserade mellan de ”onda rasisterna” och de goda?

Ibland funderar jag på om det är bättre att hålla tyst – om debatten är värd alla glåpord. Men alltför många människor är tysta. När de sen yttrar sig eller lägger en röst för det parti som tar vara på deras åsikter – då blir ju alla förvånade och undrar var alla missnöjda rasistiska populister kommer ifrån! Är det inte schysstare att säga sin åsikt hela tiden – trots glåporden?

rasist

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Inger
    Dec 09, 2016 @ 15:43:25

    Precis så tänkte jag när jag lyssnade igår. Helt galen debatt. Ingen tog upp tanken på svenska traditioner. Sen tänkte jag nu vet jag vad Ulsan kommer skriva imorgon. Och det gjorde du. Bra!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

beppe852

Hellre död än röd

Micke K

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

