Vem har rätt att bestämma över mig?

Vissa saker funderar jag på i åratal men hittar aldrig några bra svar. Det bara snurrar runt i mitt huvud. Det kan bero på att jag lärde mig ordet varför ganska tidigt. Jag minns ju att far brukade säga till mig: ”Måste du alltid säga varför? Kan du inte bara finna dig i att det är så?” Då var jag 3-4 år och nu är jag 67. Jag har fortsatt att säga ”Varför?” om allting. Jag kan aldrig nöja mig med att ”Det bara är så!”. Det är just därför som jag funderar på varför politiker och journalister tror att de har rätt att bestämma över mitt liv.

Politiker är valda för att administrera våra inbetalda skatter. De ska hushålla med pengarna och fördela dem till överenskomna saker. Men jag har svårt att förstå varför de tror att de har rätten att bestämma över vilken värdegrund jag ska ha, vad jag ska tycka, vad jag ska göra och hur mycket pengar jag ska betala in. Svenska folket är regeringens och riksdagens arbetsgivare. Arbetsgivarna borde ju få bestämma vad arbetstagarna ska göra. Men det har ju blivit motsatsen! Politikerna bestämmer över oss som betalar deras lön! De ger oss en klapp på axeln och säger föraktfullt: ”Du ska inte bry din lilla hjärna! Vi tänker åt dig!” Men … är det så att deras hjärnor tänker bättre än befolkningens?

Samma sak gäller journalisterna. De vill också bestämma över resten av befolkningen – de vill sätta agenda.

”Det finns inte en enda medieredaktion som inte vill vara agendasättande. Journalister jobbar först och främst för medborgarna, vi ska granska makten och berätta, avslöja eller på andra sätt påverka. Alla stora tidningar vill vara först med scoopen, alla journalister vill med just sin story vara nyhetsledande. Allt annat vore obegripligt, varför ha redaktioner fulla av journalister som bara vill följa strömmen? Nä, det är inte så det fungerar.”

Så motsägelsefullt! Att först och främst jobba för medborgarna och sen vara agendasättande! Vad betyder egentligen orden att sätta agenda?

”minneslista, dagordning, PM; (bildlig betydelse) de frågor som är aktuella i politik och samhällsdebatt; sätta agenda n (bildlig betydelse) bestämma ämnena och utgångspunkterna i samhällsdebatten || –n; agendor”

Med andra ord vill journalister och tidningsredaktioner bestämma vad som är relevant samt vad som ska diskuteras och förmedlas. De vill styra informationsflödet, ha makten  och bestämma över oss. Men då jobbar de ju inte för medborgarna! Det har ju till stor del blivit att de jobbar emot oss istället.

Är det verkligen så det ska vara? Har vi någon gång fattat beslutet att politiker och journalister ska bestämma över våra liv? Klarar inte vi av att bestämma över våra liv själv? När ska vi ta bort makten från dem och göra dem till det som de borde vara: administratörer och informatörer?

varfor

 

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Dec 07, 2016 @ 17:48:00

    Det behövs fler som frågar VARFÖR och ifrågasätter !!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

