Köttbullspyramiden och juristers tillkortakommanden.

Den oskalade potatisen får vara en symbol för att den här genuina svenska rätten har sina belackare på grund av att etablissemanget gör allt för att negligera svensk kultur för egen vinning.

 

 

Den här egenhändiga skapelsen är något som en sann förespråkare för det svenska köket älskar.

The Swedish meetball är ett begrepp som far jorden runt utom då i vissa länder som har viss (religiös kanske mer ideologisk eller brist på kunskap) avsmak för denna kulinariska rätt som borde vara en exportartikel av dignitet liksom svenska kullager. De är bruna vilket Cecilia och Anne avskyr men har alltid varit en angenäm basföda för den svenska populationen.  Att förena dessa läckerheter med potatismos och den småländska kryddan lingon får det var och en svensk att vattnas i munnen. Kanske jag nu beter mig mycket nationalistiskt enligt vissa besserwissers som Mona som inte inser vad som är svenskt men jag böjer mig för hennes inte allt så genomtänkta brist på analyser vad som är svenskt.

Att besvara infantila frågor vad som är svenskt inser endast vi som har en svensk själ, det är mycket svårt för den oinsatte som de som ifrågasätter svenskhet. Andra som inte har den känslan kanske inte ens bör ställa frågan eftersom de endast har en negativ agenda att förklena vårt ursprung oavsett om det gäller köttbullar än då mer komplexa ting som ingår i vad svenskt är.

Smaklig visuell måltid och hoppas att vi får ha kvar vår svenskhet oavsett att vissa svenska politiker vill förklena vad som är svenskt.

Jag ber högaktningsfullt om ursäkt för mina snedsteg till Cecilia H och Anne R för att mitt lilla kåseri inte faller alla i smaken.

 

hagen

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. maggan
    Dec 04, 2016 @ 21:59:48

    Måltiden ser verkligen god ut. Risken med att påtala svenskheten med köttbullar är att någon godhetsivrare kommer att påtala att dessa köttbullar härstammar från Turkiet. Nu när vi närmar oss Lucia och Tomtedags kommer alltid dessa påtalanden om att allt är utifrån kommande. Visst är det så, men allt har under många år blivit försvenskat. Som du skriver, alla dessa goda människor som sprider sitt hat, de har kastat första stenen fast de inte varit utan skuld.
    M

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Dec 04, 2016 @ 23:27:15

      Inte har jag något emot turkar men de ska inte blanda sig i min fläskfärssmet som goda muslimer för detta recept kommer från Västergötland och min kära mor är upphovet till att jag fått förmånen att producera den här kulinariska maträtten som jag erbjuder mänskligheten med denna bild.

      Gilla

      Svara

  2. C-G
    Dec 05, 2016 @ 15:18:17

    Det är inte bra med sådana här frestande bilder. Jag blir hungrig långt innan middagen. 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

