Framtidstro

Det känns som en stor förmån att ha växt upp i ett land i förvandling. Sverige har under min livstid förvandlats från bondesamhälle till ett högteknologiskt samhälle. Den utvecklingen har präglat mig och min framtidstro. Jag har blivit positiv och sett möjligheter.

”Efter andra världskriget gick det bra för svensk industri och ekonomi. Den svenska industrin var intakt eftersom Sverige lyckats hålla sig utanför kriget. Dessutom rådde stor efterfrågan på alla möjliga råvaror och varor i samband med uppbyggnaden av det svårt sargade Europa under 1950- och 1960-talen. Därmed genomgick den svenska industrin de s.k. rekordåren. Företag som Volvo, SKF, ASEA och LM Ericsson blev stora namn på världsmarknaden. Det fanns också gott om arbete. Sverige blev därigenom ett av världens rikaste industriländer.” läser jag.

Ja, så var det! Jag minns min barn- och ungdoms stad Malmö med Kockums, Kalkbrottet, Skånska Cement, PLM, Textilindustri, Tobaksbolaget, Margarinbolaget, Chokladfabriken och Ferrosan. Dessutom fanns en mängd mindre metallindustrier. Företagen sökte arbetskraft och det var lätt att få jobb.

Vi som växte upp såg möjligheterna i att utbilda oss för att få bra jobb. Vi hade en framtidsoptimism!

” Det var nu som de sociala reformerna som lade grunden till det ”svenska folkhemmet” genomfördes. Den offentliga sektorn utvidgades. Runt om i landet byggdes mängder med nya offentliga inrättningar. Detta ledde bland annat till att sjukvården och skolväsendet byggdes ut och förbättrades.

För att komma till rätta med städernas trångboddhet och för att kunna förse folk som flyttade från landsbygden till städerna med bostäder, genomförde staten en av folkhemspolitikens största satsningar – miljonprogrammet – som gick ut på att alla i Sverige skulle få rätt till en modern bostad. I städerna och dess förorter byggdes därför mängder med nya bostäder. Funktionalitet fick råda över det estetiska varför många fina äldre bostäder revs och ersattes med massproducerade – och för sin tid – moderna fastigheter. Det rådde stor framstegsoptimism i Sverige.”

Om jag blev sjuk så gick jag till en privat läkarmottagning, anmälde mig hos sköterskan och satte mig i väntrummet. Jag behövde inte beställa tid innan. Om läkaren ansåg det nödvändigt så skickade han mig vidare till akuten på sjukhuset.

Jag fick uppleva 3 olika skolformer: folkskola, enhetsskola och grundskola. Det var en rörig tid när grundskolan infördes. Lärarna visste ingenting och vi elever ännu mindre. Läromedel saknades och betygssättningen blev ibland orättvis. Men vi gjorde alla vårt bästa oh såg möjligheterna!

Vi flyttade in i en nybyggd modern 2-rums lägenhet. Det var 72 lägenheter i mitt hus. Vi hade badrum, både kall- och varmvatten, värmeelement och dubbelfönster. Vilken känsla! Vi slapp utedasset och isrosor på fönstren. För mors del var köket funktionellt med kylskåp, standardhöjd på diskbänken och lättstädat. Det var ett lyft i välfärden! Vi skaffade telefon och TV. Vi fik möjligheter och framtidstro.

”På 1960-talet började också allt fler av landets kvinnor arbeta utanför hemmet. Den svenska ”hemmafrun” blev därefter allt mer ovanlig.”

Eftersom industrin skrek efter arbetskraft så detta en naturlig utveckling. Dessutom fick ju kvinnor möjligheten att utbilda sig till vilka yrken de ville. Men fortfarande var det många kvinnor som jobbade deltid för att kunna tillbringa så mycket tid som möjligt tillsammans med sina barn. Många kvinnor jobbade när barnen var i skolan. Vi var många ”nyckelbarn” på den tiden. Vi kände att vi fick ett förtroende med nyckeln hängande om halsen. Våra föräldrar litade på att vi skulle sköta oss – och det gjorde vi.

kokums

 

Hur är då livet idag? Har vi någon framtidstro? Välfärden krackelerar på område efter område. Det finns inte många industrier kvar. De senaste åren har jag upplevt något som jag aldrig har sett tidigare – tiggare på svenska gator och torg. Plötsligt är det inte så viktigt med bra bostadsstandard längre – i alla fall inte om man är flykting eller tiggare.

Regeringen säger att som kan ska jobba. Men finns det jobb? Den som har utbildning, erfarenhet, är flexibel och självgående kan säkert fixa sig ett jobb. Men, med tanke på att den svenska skolan visar sämre och sämre resultat, är det många som inte platsar i den högteknologiska arbetsmarknaden. Då återstår de enkla jobben! Har vi några sådana? Ja, vi kanske kan återgå till tjänstefolk – människor som sköter städning, tvättning, matlagning, gräsklippning, snöskottning, barnpassning, … Allt det som vårt moderna jämställda samhälle har byggt bort kanske är lösningen? Vill vi ha A- och B-lag? Vi kanske behöver människor som servar oss när vi själv utför de kvalificerade jobben? Vi kan ju inte bara satsa på konstgjorda subventionerade jobb inom offentliga sektorn. Staten behöver ju pengar till subventionerna och till hela den offentliga sektorn.

Platsar alla på arbetsmarknaden? Blir det åter så att kvinnor får återgå till hemmafrutillvaron och att barnen slipper de genuscertifierade förskolorna? Kommer vi att återgå till så som det var på 20-, 30-, 40- eller kanske 50-talet? Kommer vi att montera ner mer av välfärden?

Kan vi känna framtidstro? Var och en av oss har som uppgift att göra det bästa vi kan med våra egna och våra närståendes liv. Vi måste tala om för våra politiker vilken framtid vi vill ge kommande generationer!

framtid

 

 

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Dec 04, 2016 @ 09:12:50

    Framtidstro ? Njae…det känns mest som att man befinner sig på ett kryssningsfartyg där såväl kapten som besättningen blivit galna.
    Vår industri är ju såld till utlandet. Scan är Finskt , Skåne Mejerier ägs av Fransmän , Absolut Vodka av Franska Pernaud Ricard , SAAB, nedlagt , Volvo ägs av Kineser …så där kan man hålla på i evighet.
    Andra länder har bestämmelser hur stor andel av basindustrier som får vara utlandsägda. I Sverige verkar ingen bry sig.
    Sedan problemet med alla utländska grupper , jag såg att bara i Malmö fanns 10 000 !!! utländska romer/zigenare som Malmö stad ordnade alla möjliga projekt för.
    Det finns 60 000 Somalier , 10 000 tals afrikaner från Gambia osv..
    Och alla 100 000 tals Araber med inbördes olika tolkningar av islam och olika seder .
    Jag känner ingen framtidstro så länge 80 % av väljarna tycker att allt detta är OK.

    Hade jag däremot sett 100 000 personer på ”Folkets Demonstration ” i Stockholm , om jag sett rasande pensionärer ockupera kommunalkontor runt om i landet , om jag sett bönder protestera ..om jag sett ett skatteuppror ….ja; DÅ hade jag känt framtidstro.

    Jag kan ju berätta att jag tidigare hade en sommarstuga i en by utanför Karlskrona , på vägen dit passerade jag en villa som kommunen köpt åt en zigensk familj från f.d. Jugoslavien .Anledningen till att kommunen köpt en villa var att familjen orsakade så många störningar att det inte längre gick att låta familjen bo i lägenhet. ! Familjen har 8 barn ,alla mer eller mindre kriminella . Utanför villan står sönernas bilar : en Mercedes ,en Mazda , en Opel ,och en EU-Moped-bil .Mamman påstås ” klen” och har hemtjänst !! trots 4 döttrar i hemmet.
    Inte ens gräsmattan klipper familjen själva utan det kommer en man från kommunen och gör jobbet. Hela familjen lever på olika skattefinansierade bidrag sedan dom kom för ca 20 år sedan.
    Ja Herregud !
    I ett normalt samhälle hade man ju direkt skickat familjen tillbaka till f.d. Jugoslavien.
    (jag vet inte vilken del familjen kom ifrån)

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Dec 04, 2016 @ 09:47:47

      Även jag är orolig över den värld som vi kommer att lämna efter oss oh den framtid som kommande generationer får. Det har ju alltid varit ”efter uppgång kommer fall”. Fallandet har redan påbörjats men … hur långt ska vi falla?

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

