Miljöskatt – är vi vinnare eller förlorare?

Idag presenterar regeringens utredare sitt förslag till en ny flygskatt. Vad innebär en sådan skatt för oss vanliga medborgare? Är denna skatt bara ett sätt att få in mer pengar till statskassan?

Totalt betalade vi svenska medborgare in nästan 93 miljarder kronor i miljöskatt 2015. De gick direkt in i statskassan. Endast  7,4 miljarder kronor gick till någon form av miljömotiverade subventioner. Det innebär att 85,6 miljarder av miljöskatterna användes till andra ändamål än miljön! Miljöskatterna är alltså ett sätt att få oss att betala mer i skatt. Miljön har blivit en kassako. Nu vill man alltså ha in ytterligare  några miljarder på flygtrafiken.

Men vi måste ju tänka på miljön! Vi måste minska utsläppen och flyget står för en stor del av dessa. Eller …

”Fakta är att flyget i dagsläget står för 2 % av de globala koldioxidutsläppen. Bedömningen av FN:s klimatpanel är att flygets andel kan komma att utgöra 3 % 2050. Utsläppen från inrikesflyg är 1 %, vilket är lägre än för tjugo år sedan.” enl Svenskt Flyg.

”Långsiktigt hållbara biobränslen för flyget kommer att certifieras de närmaste åren. Till skillnad från flera övriga branscher tittar flyget nämligen enbart på hållbara alternativa bränslen som inte konkurrerar med matproduktion eller odlingsbar mark. I Sverige finns planer på att producera flygbränsle från skog och skogsavfall.

I framtiden är alger en tänkbar råvara för flygbränsle. Algernas stora produktivitet skulle kunna ge tillgång till ersättning av oljan och t ex flygbränsle, utan att förbruka orimligt stora arealer. Det krävs dock fortsatt forskning och utveckling för att skynda på utvecklingen. Alternativa bränslen kan blandas med befintligt bränsle i den takt som utbudet ökar.”

”Oavsett bränslekostnad så vill flyget minska sina utsläpp och kostnader. Därför har bränsleförbrukningen per passagerare som sagt minskat med 70 procent de senaste 40 åren. En utveckling som inget annat transportslag är i närheten av.”

Flyget har alltså ingen stor andel i de globala klimatutsläppen! Flyget gör vad de kan för att minska miljöpåverkan. För att motivera denna flygskatt så måste regeringen kunna ge oss alternativ i form av andra bättre kommunikationsmedel.

Tågtrafiken fungerar ju inte som den ska. Vi fick ett praktiskt exempel i somras när vi skulle åka från Oskarshamn till Göteborg – från ostkusten till västkusten. Med buss och tåg tog resan 8 timmar. Om vi hade valt bil hade det tagit 3,5 timmar. Hade vi valt buss och flyg hade vi också kunnat göra resan på 3,5 timmar.

Om vi vill åka till Stockholm över dan är det helt omöjligt för oss att göra med allmänna kommunikationerna. Samma gäller om vi vill åka till Malmö. Vi som bor långt från stambanan har få möjligheter att utnyttja allmänna kommunikationer. Sverige bör alltså satsa på att förbättra befintliga allmänna kommunikationsmedel.

Parallellt med flygskatten diskuteras kilometerskatten. Detaljerna i det försenade förslaget är ännu inte klara, men den skulle kraftigt skulle försämra villkoren för företagandet utanför storstäderna.

För skogsindustrin, där tunga lastbilstransporter är nödvändig för verksamheten, utgör skatten ett stort hot. 80 % av allt inrikesgods transporteras med lastbil och en kilometerskatt  innebär att i stort sätt alla företag och konsumenter drabbas. I slutänden är det vi vanliga medborgare som får betala utan att få något tillbaka!

Vi som bor en bit från storstäderna är beroende av att transporterna fungerar. Men även storstäderna behöver transporter av t ex livsmedel.

Regeringen för en politik som inte gynnar befolkningen. En uppenbar förklaring är att både flyg- och kilometerskatten är eftergifter till Miljöpartiet, vars väljare till större delen består  av en medelklass boendes i storstäderna.Dessa personer har inga kunskaper om vilka villkor vi lever under i resten av landet.

En annan faktor är regeringens desperata behov av intäkter. Att höja inkomstskatten skulle inte bli populärt. Därför väljer man att skrämma människor att vi måste rädda miljön. Smart nog väljer de inte att lägga på en avgift eftersom en sådan måste gå till miljöfrämjande åtgärder. Men en skatt går alltid direkt in i statskassan och kan användas som regeringen själv vill!

Hur vore det om regeringen sparade in på utgifterna istället?

skatt

 

 

 

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Nov 30, 2016 @ 16:01:37

    Ja precis !! Anpassa utgifterna efter dom inkomster som finns. Jag är besviken på svenska folket som finner sig i ständigt höjda och nya skatter. Jäkla mesar !!

    Gillad av 1 person

    Svara

  2. tompas11
    Nov 30, 2016 @ 22:57:08

    Allt som handlar om miljö eller klimat är i grunden inget annat än att staten vill tillskansa sig mer pengar. Det är den krassa sanningen. Mer koldioxid och varmare klimat gynnar växtligheten. FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO noterar 40 procent rikare skördar på 20 år. De fattiga har fått mer och billigare mat. Låt oss glädjas över detta.

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Nov 30, 2016 @ 23:15:12

      Allting handlar om makt! Miljöpartisterna är i händerna på rika makthavare som utnyttjar deras naivitet. Förhoppningsvis är vi av med Mp efter nästa val och kan därmed övergå till en mer sansad syn på miljön.

      Gilla

      Svara

  3. ulsansblogg
    Nov 30, 2016 @ 23:17:00

    Det är inte hållbart att vissa verklighetsfrämmande partier får fatta beslut om Sveriges framtid.
    Olof Lundqvist

    Gilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Madonnans

En kvinna i huvudstaden och Livet :)

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready.

Yolanda - "Det här är mitt privata krig"

Att vara annorlunda/att inte passa in i samhällets ramar

Richard Sörman

En annan humaniora

Peter Cooney Enabler

Traditional European Common Sense Catholicism - Anti-Judaic

Nytt liv

Här kommer jag att skriva om dagliga betraktelser sett utifrån min horisont att se på världen. Skriver gärna om allt mellan himmel och jord.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Hampus Andersson

Hampus Andersson

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

säger det hellre med bilder

My name is Lena

Ingenting är omöjligt!

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt blandat med personliga krönikor.

Spanienaktuellt

Den osminkade spanska sanningen

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Wallenborgs politikblogg

Politik om stort och smått.

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Busiga mor

My Home My Place My Life

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om Instagram och andra sociala medier. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Stigfinnaren i Älvsund

vägen inåt är vägen framåt

Vincat Veritas

Låt sanningen segra

Rovdjurspolitik

Faunavård utan vetenskapligt stöd

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

%d bloggare gillar detta: