Miljöskatt – är vi vinnare eller förlorare?

Idag presenterar regeringens utredare sitt förslag till en ny flygskatt. Vad innebär en sådan skatt för oss vanliga medborgare? Är denna skatt bara ett sätt att få in mer pengar till statskassan?

Totalt betalade vi svenska medborgare in nästan 93 miljarder kronor i miljöskatt 2015. De gick direkt in i statskassan. Endast  7,4 miljarder kronor gick till någon form av miljömotiverade subventioner. Det innebär att 85,6 miljarder av miljöskatterna användes till andra ändamål än miljön! Miljöskatterna är alltså ett sätt att få oss att betala mer i skatt. Miljön har blivit en kassako. Nu vill man alltså ha in ytterligare  några miljarder på flygtrafiken.

Men vi måste ju tänka på miljön! Vi måste minska utsläppen och flyget står för en stor del av dessa. Eller …

”Fakta är att flyget i dagsläget står för 2 % av de globala koldioxidutsläppen. Bedömningen av FN:s klimatpanel är att flygets andel kan komma att utgöra 3 % 2050. Utsläppen från inrikesflyg är 1 %, vilket är lägre än för tjugo år sedan.” enl Svenskt Flyg.

”Långsiktigt hållbara biobränslen för flyget kommer att certifieras de närmaste åren. Till skillnad från flera övriga branscher tittar flyget nämligen enbart på hållbara alternativa bränslen som inte konkurrerar med matproduktion eller odlingsbar mark. I Sverige finns planer på att producera flygbränsle från skog och skogsavfall.

I framtiden är alger en tänkbar råvara för flygbränsle. Algernas stora produktivitet skulle kunna ge tillgång till ersättning av oljan och t ex flygbränsle, utan att förbruka orimligt stora arealer. Det krävs dock fortsatt forskning och utveckling för att skynda på utvecklingen. Alternativa bränslen kan blandas med befintligt bränsle i den takt som utbudet ökar.”

”Oavsett bränslekostnad så vill flyget minska sina utsläpp och kostnader. Därför har bränsleförbrukningen per passagerare som sagt minskat med 70 procent de senaste 40 åren. En utveckling som inget annat transportslag är i närheten av.”

Flyget har alltså ingen stor andel i de globala klimatutsläppen! Flyget gör vad de kan för att minska miljöpåverkan. För att motivera denna flygskatt så måste regeringen kunna ge oss alternativ i form av andra bättre kommunikationsmedel.

Tågtrafiken fungerar ju inte som den ska. Vi fick ett praktiskt exempel i somras när vi skulle åka från Oskarshamn till Göteborg – från ostkusten till västkusten. Med buss och tåg tog resan 8 timmar. Om vi hade valt bil hade det tagit 3,5 timmar. Hade vi valt buss och flyg hade vi också kunnat göra resan på 3,5 timmar.

Om vi vill åka till Stockholm över dan är det helt omöjligt för oss att göra med allmänna kommunikationerna. Samma gäller om vi vill åka till Malmö. Vi som bor långt från stambanan har få möjligheter att utnyttja allmänna kommunikationer. Sverige bör alltså satsa på att förbättra befintliga allmänna kommunikationsmedel.

Parallellt med flygskatten diskuteras kilometerskatten. Detaljerna i det försenade förslaget är ännu inte klara, men den skulle kraftigt skulle försämra villkoren för företagandet utanför storstäderna.

För skogsindustrin, där tunga lastbilstransporter är nödvändig för verksamheten, utgör skatten ett stort hot. 80 % av allt inrikesgods transporteras med lastbil och en kilometerskatt  innebär att i stort sätt alla företag och konsumenter drabbas. I slutänden är det vi vanliga medborgare som får betala utan att få något tillbaka!

Vi som bor en bit från storstäderna är beroende av att transporterna fungerar. Men även storstäderna behöver transporter av t ex livsmedel.

Regeringen för en politik som inte gynnar befolkningen. En uppenbar förklaring är att både flyg- och kilometerskatten är eftergifter till Miljöpartiet, vars väljare till större delen består  av en medelklass boendes i storstäderna.Dessa personer har inga kunskaper om vilka villkor vi lever under i resten av landet.

En annan faktor är regeringens desperata behov av intäkter. Att höja inkomstskatten skulle inte bli populärt. Därför väljer man att skrämma människor att vi måste rädda miljön. Smart nog väljer de inte att lägga på en avgift eftersom en sådan måste gå till miljöfrämjande åtgärder. Men en skatt går alltid direkt in i statskassan och kan användas som regeringen själv vill!

Hur vore det om regeringen sparade in på utgifterna istället?

skatt

 

 

 

 

Annonser

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Nov 30, 2016 @ 16:01:37

    Ja precis !! Anpassa utgifterna efter dom inkomster som finns. Jag är besviken på svenska folket som finner sig i ständigt höjda och nya skatter. Jäkla mesar !!

    Liked by 1 person

    Svara

  2. tompas11
    Nov 30, 2016 @ 22:57:08

    Allt som handlar om miljö eller klimat är i grunden inget annat än att staten vill tillskansa sig mer pengar. Det är den krassa sanningen. Mer koldioxid och varmare klimat gynnar växtligheten. FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO noterar 40 procent rikare skördar på 20 år. De fattiga har fått mer och billigare mat. Låt oss glädjas över detta.

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Nov 30, 2016 @ 23:15:12

      Allting handlar om makt! Miljöpartisterna är i händerna på rika makthavare som utnyttjar deras naivitet. Förhoppningsvis är vi av med Mp efter nästa val och kan därmed övergå till en mer sansad syn på miljön.

      Gilla

      Svara

  3. ulsansblogg
    Nov 30, 2016 @ 23:17:00

    Det är inte hållbart att vissa verklighetsfrämmande partier får fatta beslut om Sveriges framtid.
    Olof Lundqvist

    Gilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

%d bloggare gillar detta: