Människor är vi allihopa

Ganska ofta känner jag mig annorlunda, har inget gemensamt med andra kvinnor och män. Jag är annorlunda och tänker annorlunda och gör annorlunda saker!

Nu tänker jag generalisera en stund. Jag säger inte att ALLA kvinnor eller män är si eller så men tillräckligt många! Tillräckligt många för att jag inte vill tillhöra dessa grupper.

Jag börjar med KÄRRINGAR. Det finns både kvinnliga och manliga sådana – men mest kvinnliga. De påminner en hel del om portvaktskärringen i Anderssonskans Kalle. De älskar att prata skit bakom ryggen på andra. De kan vara mycket elaka mot andra. De förespråkar Jante-lagen – du ska inte tro att du är något. De är avundsjuka – har inte jag lyckats, så ska inte du lyckas. Räta in dig i leden – bli lika skvallrig och avundsam du med! Då får du vara med i vår gemenskap (men vi kommer att fortsätta att prata skit om dig när du inte är närvarande).

BESSERWISSRAR finns av båda könen. Dessa personer vet allt, kan allt och är störst, bäst och vackrast. Enligt dem kan allt bara göras på två sätt: deras sätt eller fel sätt! Skulle du kunna bevisa att de har fel så har du fått en ovän för livet!

Det är mest män som är MACHO. De blåser upp sig som en tupp för att imponera på motsatta könet. De ska vara tuffa, självsäkra, farliga och ha snygga kroppar. Mest är de löjliga och odrägliga!

PUTTINUTTERNA är oftast kvinnor. De älskar rysch och pysch – är så koketta och bantar jämt. Lägger timmar på hårvård, makeup och klädsel. Vickar lite sexigt på rumpan. Mest upplever jag dem som fnittriga, kroppsfixerade och självförnekande varelser.

Sen finns det ju kvinnor som försöker leva manligt ideal och blir tuffa och tar efter alla manliga dumheter – röker, dricker, svär och stressar runt i karriären. Samtidigt försöker de att sköta den urkvinnliga biten och blir därmed dubbelarbetande och går ev i väggen.

Så är det män som blir velourkillar. En del av dem glömmer totalt bort att de är män och blir små Fridolfare – toffelhjältar. Deras fruar kör med dem och de får inte mycket att säga till om själv.

Sen finns det MAKTGALNA människor av båda könen. De tar för sig och tror att vi andra är en flock får som ska ledas av dem! Sådana hittar vi ofta inom politiken, fackföreningar och på chefsposter. Många  av dem är odrägliga! De skyr inga medel för att få och upprätthålla makten. De finns även inom familjen och då tar de gärna till fysisk eller psykisk misshandel för att uppehålla makten!

En annan grupp är MARTYRERNA. De kan vara både manliga och kvinnliga. Det som utmärker dem är: Det är så synd om mig! Men jag förstår att ni har inte tid med mina bekymmer. Jag tiger och lider (men pratar om det lite då och då – för det skadar ju inte att ge er lite dåligt samvete)!

Det finns också MAKTMARTYRER dvs maktgalna människor som leker martyrer när de inte får bestämma. De gråter ofta ut i medierna över hat och hot som de har utsatts för. Att de själv har orsakat detta talar de sällan om. Det är oftast de som hörs och syns i både mainstrem medier och sociala medier. De är jobbiga och inga argument biter på dem.

Det finns säkert massor av andra grupper som jag inte kommer på just nu.

Men så finns det ju MÄNNISKOR av båda könen som behandlar varandra jämlikt! Det är den här gruppen som jag vill tillhöra! Jag ser mig inte i första hand som kvinna. Jag vill att alla ska leva på samma villkor oavsett de är kvinnor eller män. Jag vill inte ha skvaller och elakheter. Jag tror att alla människor är lika mycket värda oavsett yrke, status, utseende, kön och/eller nationalitet – så länge som de tar eget ansvar för sitt liv och sina handlingar. Men ibland känner jag mig som ett UFO – som om det bara är jag som vill tillhöra denna gruppen! De flesta människorna är så upptagna av att vara med i de andra grupperna att de glömmer bort att bara leva och att njuta av livet.

De glömmer ATT VI BARA ÄR MÄNNISKOR ALLIHOP!

Blog image

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

