Varför har jag aldrig blivit mansplainad?

mansplaining

Kränkta feminister anklagar män för mansplaining. För drygt ett halvår sedan debatterades ämnet i  SVT Opinion. Mansplainare är tydligen män som förklarar självklarheter. Men ibland behövs det någon som talar om självklarheter. Allt är kanske inte självklart för alla. Alla uppfattar kanske inte saker på samma sätt.

När ordet mansplaining används så är det egentligen en härskarteknik som gärna används av feminister. De använder ett språk och ord för att utesluta alla de som inte är initierade.

Kvinnan, som i programmet talade om detta fenomen, tog över programmet. Men sorry, jag använder en härskarteknik på henne! Jag osynliggör henne genom att inte ens komma ihåg vad hon heter och att minnas henne mest som en ”glappkäft”. Kan inte minnas mer än att hon pratade om att Maria Sveland hade fel! Det är nämligen så att feminister är bra på att utesluta varandra. Alla som inte håller med till 100 % är emot! Maria Sveland ska uteslutas. Hon är ingen riktig feminist och får inte uttala sig! Feminister är bra på att utesluta, förlöjliga och baktala. De är misogyna mot andra kvinnor!

Efter programmet undrade jag som vanligt: ”Vad är det för fel på mig?” Jag har aldrig känt mig diskriminerad som kvinna! Jag har aldrig blivit mansplainad av män! Om jag har blivit det så har jag iallafall aldrig lagt märke till det och då har det ju inte skadat någon. Jag har alltid upplevt att män har accepterat mig som en jämlike och respekterat mitt kunnande. Det kanske beror på mitt eget sätt att vara – att jag hellre är människa än kvinna?

Däremot har jag blivit mansplainad av feminister! De har talat om för mig att jag faktiskt är förtryckt av män – även om jag inte själv vet om det! Jag är bara en en liten medlöpare – en som nöjer sig med en ”klapp på huvudet” av män. Jag är förledd av män! De har ägnat timmar, dagar, veckor och månader åt att förklara detta för mig och inte lyckats! De har anfallit i grupp och efterhand har de tagit till lögner och förtal. Jag har påståtts vara försöksutskriven, ha skumraskaffärer för mig och att ha skrivit och sagt saker som jag aldrig ens har tänkt! Jag har blivit rasist, fascist och nazist för att jag vägrar att känna mig förtryckt!

Är det mig det är fel på? Är det fel på att vara nöjd med de liv som jag lever? Är det fel att aldrig känna mig diskriminerad pga mitt kön – att inte se patriarkala strukturer och sociala konstruktioner bakom varje hörn? Är det fel att inse att jag inte alltid har rätt – trots att jag är kvinna?

Men … ibland saknar jag det! Snälla, rara och trevliga män – kan ni inte mansplaina mig bara lite? Bara så mycket att jag får känna hur det känns att bli mansplainad. Jag vill ju också känna mig kränkt!

kränkt

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. tompas11
    Nov 14, 2016 @ 23:22:00

    ”- kan ni inte mansplaina mig bara lite?”
    Kan damen sitta still och var tyst i bussen tack!

    Liked by 1 person

    Svara

  2. tompas11
    Nov 15, 2016 @ 19:20:06

    Så här: Vad är det du inte förstår? Lyssna nu uppmärksamt lilla gumman, för jag tänker inte upprepa mig. Det jag nu ska förklara för dig lilla vän ligger kanske över din fattningsförmåga eftersom du inte tycks förstå det jag tidigare förklarat, så jag ska försöka förenkla så mycket som möjligt så att du har möjlighet att förstå. Alltså, så här ligger det till…

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Nov 15, 2016 @ 19:53:43

      Hmmm … Allt beror på hur man bemöter dumheter själv. Den som kallar mig för lilla gumman kallar jag för lilla gubben. Om någon skulle ifrågasätta mina kunskaper så hade jag dräpt till med ett svar som hade gått långt över deras egen fattningsförmåga.
      Nu har ingenting av detta hänt mig eftersom jag aldrig själv har uppfört mig som ett hjälplöst våp eller som förtryckt. Jag har alltid sett till att skaffa mig egna meriter och fått uppskattning för detta.

      Gilla

      Svara

  3. tompas11
    Nov 15, 2016 @ 23:00:37

    Äsch jag är inte bra på mansplaining. Får försöka träna så jag blir bättre he he. 😉

    Liked by 1 person

    Svara

  4. tompas11
    Nov 16, 2016 @ 00:06:03

    Ja Ulla, du har så rätt!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

