Far är värd att fira

På söndag är det fars dag. Fars dag är både en dag för att minnas och en dag att fira pappa. Han är den speciella mannen i våra liv och den man som spelat en stor roll hur våra liv har blivit formande. Den här dagen ger oss möjlighet att visa och uttrycka vår kärlek och omsorg till denna man. Pappor har alltid förknippats med vägledning och skydd. Fira Far på hans speciella dag just för att han är speciell.

Varje år vid denna tiden dyker det upp debatt artiklar som handlar om att far inte förtjänar att firas. Så även i år. Jag blev arg och letade reda på bloggen som jag skrev förra året.

 

far2

 

”Aldrig tidigare har jag varit så motiverad att fira en kommersiell dag som nu. Jag har alltid skänkt både far och morfar en extra tanke på fars dag. Ja, jag har ju alltid tänkt på dem ändå. De är ju de två människor som har betytt mest av allt för mig här i livet – mer än mina barn och mer än andra män i mitt liv. Jag har far och morfar att tacka för så mycket, De har gett mig en trygg barndom. Båda är döda sedan många år. Trots det så tänker jag ofta på dem. Har jag svårigheter så tänker jag: ”Detta skulle de ha klarat av! Då klarar jag det också!”

Fäder har strävat i det dolda med att försörja familjen.  De har ofta haft ett tungt jobb. Medan mammorna har skött hem och barn. Ja, hushållsarbetet har också varit tungt. Med teknikens hjälp har har de flesta jobb blivit så mycket lättare – både i och utanför hemmets väggar. Familjens struktur har förändrats mycket under 1900-talet. Kvinnor har kommit ut på arbetsmarknaden, barnen finns i förskolan och jämställdheten har  förankrats i de flesta människors tankemönster.

Ändå skriker feministerna om patriarkatets förtryck Ändå påstår de att de är utsatta för strukturellt förtryck! Min tanke är: ”Bortskämda! De skulle ha levt för 100 år sedan. Då hade de kunnat klaga.” Så läser jag en artikel om att vi inte ska fira fars dag – för det har han inte förtjänat. Författaren bygger sitt resonemang på statistik – ensidig sådan. Många kvinnor tar själv på sig huvudansvaret för hemmet. Många kvinnor har högre krav på hemmets skötsel än männen – och klagar sedan för att mannen inte gör som hon har bestämt.

Så nu vill jag denna dag i ren protest hylla alla fäder! Jag vill ge er en stor eloge för allt som ni har gjort för era döttrar och söner. En del av er kanske inte lyckades så bra men ni gjorde ert bästa. Många mödrar har också misslyckats.”

 

far

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. C-G
    Nov 12, 2016 @ 23:59:12

    Instämmer. Vi började redan idag, med farsafton.

    Liked by 1 person

    Svara

  2. larslindblog
    Nov 13, 2016 @ 09:55:41

    Min far dog 1988 men det minne som plötsligt hoppade upp var hur pappa alltid läste texten högt ,så jag kunde hänga med när vi såg Bröderna Cartwright eller Perry Mason på TV . Jag gick nog bara i första klass då…(.TV.s barndom )
    Mina föräldrar var gifta med varandra livet ut , men jag läser ibland om olika kändisar…till ex bröderna Måns &Felix Herngren som gör en del roliga komikprogram , båda bröderna är visst inne på sin tredje fru och nya kull barn.
    Jag undrar om det inte blir en slags rotlöshet ?
    Kanske borde folk lära känna varandra bättre innan dom skaffar familj ?
    Jag minns att det förr var lite mer komplicerat att skiljas , man skulle först tala med kyrkoherden , även om man inte var aktivt kristen , präster hade väl någon slags psykologisk skolning antar jag….
    men saken var väl att man skulle försöka reda upp vad som gått fel , och inte bara sticka iväg. Parterna har ju iaf älskat varandra i början.
    Jag undrar om inte traditionella familjer där samma man/kvinna är tillsammans ett helt äktenskap börjar bli ovanligt…?
    Däremot kan jag hålla med om att kvinnor bör bryta omedelbart om mannen visar sig vara våldsam eller hemfaller åt dryckenskap / speldjävulen mm.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

