Feltolkningar

Många människor, både här på nätet och i verkliga livet, gör feltolkningar hela tiden. De är övertygade om att de har rätt och tolkar verkligheten utifrån detta. Det blir markanta och låsta positioner när vänstern och högern drabbar samman i diskussioner. Idag läste jag en diskussionstråd där jag blev konfunderad över hur inkrökta människor blir och vilka argument de använder. Här är några exempel:

”Jag tycker att det oftast är fel att angripa människor på arbetsplatsen där de har sin försörjning…för deras politiska åsikter och för politiskt arbete som de utför på fritiden. Det finns dock undantag…alla förtroendevalda, människor i förtroendeyrken, t ex sjukvård, barn & skola, socialt utredningsarbete. När dubier uppstår i förtroendeyrken, kunde arbetsgivaren granska och ”sätta överrock” på personen.”

”Jag skulle inte vilja ha XXX som utredande eller behandlande socialsekreterare – rasist, neofascist och alien-troende. Hua!

Personen anser alltså att människor med ”fel politisk åskådning” är olämpliga att jobba inom  förtroendeyrken, t ex sjukvård, barn & skola, socialt utredningsarbete! Ska arbetsgivare kolla politisk åskådning innan de anställer? Vilka politiska åskådningar kan anses som lämpliga? Är V mer lämplig än SD? ”rasist, neofascist och alien-troende. Hua!” säger mer om personens egna låsta position än om XXX.

”Ja jösses, sickna verklighetsfrånvända stackare! de är i skriande behov av lång och intensiv psykiatrisk behandling, sluten sådan!”

”Hade inte internet funnits som uttrycksmedel för dessa stackars vilsna själar hade vi till vardags sett dem stående i gathörn hållandes en skylt med texten: ”Domedagen är nära”.”

”Vilket silltryne. Helt sjuk i huvudet av psykotisk karaktär.”

Dessa kommentarer kom från samma diskussion. Personerna som skrev dem saknade argument och valde därför förklenande yttrande istället. Oliktänkarna skulle ju inte få rätt! En diskussion med sådana människor känns meningslös och jag brydde mig inte om att skriva några kommentarer för dessa personer var inte mottagliga för argument.

För 6 år sedan skrev jag en blogg om några andra missuppfattningar:

”Förkortningar kan ställa till det! Det upplevde jag många gånger under min anställning på ABF (Arbetarnas Bildningsförbund). Jag jobbade  både med utbildning och administration.

En dag, när jag satt på mitt kontor, kom det in en man som satte sig i besöksfåtöljen och sa: ”Jag tar vilket jobb som helst!” Jag förklarade att vi hade inga lediga jobb. Han utbrast: ”Vad är detta för en arbetsförmedling (Af) som inte har några lediga jobb?”

En annan gång ringde en restaurangägare och sökte en kock som kunde börja jobba redan samma kväll!

På de flesta arbetsplatser finns det en lustigkurre som älskar att ringa och utge sig för att vara någon annan. Jag hade Frasse som ringde till mig! Han gjorde allt för att ”sätta mig på pottkanten”. Han ställde frågor som var omöjliga att svara på. Men … jag har lärt mig: Kunden har alltid rätt! Så jag svarade diplomatiskt. Efter en ”busringning” sa Frasse: ”Du svarar som en politiker – lägger ut texten utan att säga någonting!” Vis av erfarenhet lärde jag mig att Frasse låg bakom alla konstiga samtal.

Så en dag ringde en man och sa: ”De gäller fakturan på snöskottning …” Frasse – tänkte jag. ”… den är alldeles för stor och förresten så är det inte jag som ska betala …” Jag tog till min allra lenaste ”politikerröst” och sa: ”Hördu! Jag gör inga fel! Om jag har skickat en faktura till dig så ska du betala den!” ”Jaha” säger mannen ”då får jag väl göra det!”.  Dagen efter möter jag Frasse på stan och frågar: ”Har du betalat snöröjningen?” Han blir ett levande frågetecken! Efter att jag berättat om händelsen för  honom säger han: ”Mycket är jag skyldig till! Men DET har jag inte gjort!” Fortfarande, 25 år senare, så undrar jag över VEM jag lurade att betala snöröjning. Han ringde naturligtvis fel och skulle till ABV (Armerad Betong Vägförbättringar AB)!

Ja, det är lätt att begå misstag! Nu undrar jag om inte Nobelstiftelsen har begått ett misstag? (Även om detta inte har med förkortningar att göra!Det vimlar av artiklar, kommentarer, bloggar och omröstningar angående att inte SD blev inbjudna till Nobelmiddagen. En av kommentarerna som jag hittade: Detta händer bara i Nordkorea, Iran och Sverige år 2010″.”

Ja, alla har vi gjort våra misstag. Jag skulle gärna vilja göra mina ogjorda. Men … Nobelstiftelsen har fortfarande inte ändrat ståndpunkt! De har låst sina uppfattningar!

Det är mänskligt att fela men att inte erkänna sina misstag är bara dumhet och leder till större dumheter!

fel

 

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. tompas11
    Nov 08, 2016 @ 23:59:25

    Tack för trevlig läsning!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

