Sanningen får inte nå allmänheten

Jag har tidigare skrivit om TBC och om att ett antal boende och personal på ett HVB-hem i Emmaboda har smittats. Emmaboda kommun och Folkhälsomyndigheten har försökt mörka detta. Jag har skrivit om en person som jobbat på hemmet och blivit smittad. Han har själv gått ut med sin historia i pressen. Nu får han se konsekvenserna av att han berättar:

Roland Finser

Från och med 2017.01.01 är jag fri för nya uppgifter. Kära vänner, idag hade jag ett samtal angående mitt anställningsförhållande i Emmaboda kommun. (Jag berättade om detta i en post 2016.10.28) Närvarande var personalchefen för Emmaboda kommun Elisabeth Dahl och socialchef Emmaboda kommun Thomas Svensson. Han sade redan från början: jag kommer inte skriva ett nytt arbetskontrakt. När jag frågade om jag gjort ett dåligt arbete eller tjänstefel svarade han: nej du har arbetat bra men jag litar inte mer på dig. Detta begrundade han med att jag informerat media över situationen om TBC i Emmaboda. Alltså jag sammanfattar : jag gjorde ett bra arbete och blev infekterad på arbetet med TBC. När jag inte fick en arbetsskadeanmälan efter 3 månader informerade jag media. Han sade dock i ett tidigare samtal att jag enligt lag har rätt att informera media över missförhållanden på arbetet. Är det normalt i Sverige att säga sanningen och sedan bli bestraffad? Är det så i Sverige att man får bekräftat från chefen, att man gjort ett bra arbete och ändå inte får vidare uppdrag? Är det så i Sverige att politiker inte vill prata om viktiga teman som TBC? Är det så i Sverige att man inte får kämpa för sin rätt? Rätt ska vara rätt! Av slutet på vårat möte sade jag till Elisabeth och Thomas: i motsats till er båda bor jag i Emmaboda, jag älskar Emmaboda kommun, jag kommer också att vara här även om ni arbetar vidare i en annan kommun. Och över temat TBC kommer jag att prata om i hela Sverige.”
Han har alltså drabbats dubbelt upp: Han har fått latent TBC och måste medicinera mot detta och när han berättar förlorar han jobbet!
”I Bussamåla fanns 17 ungdomar som behandlades för latent tuberkulos. Tre av personalen har behandlats för latent tuberkulos. Två ungdomar hade aktiv tuberkulos och isolerades efter upptäckten.
De ungdomar med aktiv tuberkulos var före diagnosen av sjukdomen i skolan och det är naturligtvis möjligt att andra barn har smittats under den tiden.” skrev jag i en tidigare artikel.
Jag ställer än en gång frågan: Varför ska inte allmänheten informeras?

Hur påverkar flyktingsituationen risken för spridning av tuberkulos?Folkhälsomyndigheten följer aktivt utvecklingen av tuberkulos i samhället och har inte hittat några tecken på att flyktingsituationen har ändrat risken för att smittas av tuberkulos. Risken att smittas är fortsatt mycket låg. Vi ser inte heller någon vidare smittspridning i samhället från boenden för asylsökande och inga fall av aktiv tuberkulos har rapporterats hos personal. Bland medboende har vi sett några fall som troligen smittats på sitt boende och upptäckts vid smittspårning.

Folkhälsomyndigheten följer aktiv tuberkulos som är av en typ som kan smitta vidare och kräver omfattande insatser. Aktiv tuberkulos är viktig att följa för att hindra fortsatt smitta i samhället. Latent tuberkulos däremot smittar inte vidare och det är ofta svårt att veta var och när man har kommit i kontakt med bakterien. Om det finns behov kan den numera behandlas för att minska risken för sjukdom senare i livet.”

De menar alltså att de ”har inte hittat några tecken på att flyktingsituationen har ändrat risken för att smittas av tuberkulos”. Varför blev då Roland smittad? De pratar om några stycken. Men i Emmaboda rör det sig om ett 20-tal personer! Smittan har nått ett antal andra orter i Sverige. Det är väl knappast några stycken?

”Tuberkulos är en anmälningspliktig sjukdom enligt Smittskyddslagen och det är obligatoriskt att göra en smittspårning vid varje nytt fall av aktiv tuberkulos som upptäcks. De som haft kontakt med personen under sjukdomstiden kallas till undersökning. Uppföljande kontroller görs och förebyggande behandling ges om någon nysmittad bedöms ha ökad risk att insjukna i aktiv tuberkulos. Tidig diagnos och tidig behandling samt smittspårning är viktigast för att minska risken för fler fall.

Eftersom de flesta som insjuknar är relativt nyinflyttade till Sverige så är hälsoundersökningar av asylsökande och så kallade papperslösa personer viktiga för att tidigt upptäcka om någon är sjuk eller kan vara nysmittad och riskera att insjukna.”

”För att upptäcka eventuell sjukdom är det viktigt att alla asylsökande erbjuds en hälsoundersökning snart efter att de kommit till Sverige. Personer som kommer från länder med hög förekomst undersöks för både aktiv och latent tuberkulos. De som visar sig vara sjuka får behandling direkt och de med latent tuberkulos som bedöms ha ökad risk att insjukna, främst barn och ungdomar, får förebyggande behandling.”

De nyhitkomna ska alltså erbjudas en hälsoundersökning. Men det är ett erbjudande och ingen kan tvinga dem! ”De som haft kontakt med personen under sjukdomstiden kallas till undersökning.” Men de smittade i Emmaboda har gått i skolan före de påbörjade behandling. Trots det anser kommunen att det inte finns någon anledning att ta prover på de andra eleverna!

Det är ett högt pris som de drabbade får betala. Ännu högre blir det om vederbörande mister jobbet pga att denne berättar sanningen!

 

Bildresultat för tbc

 

 

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. worlpresscomsite
    Nov 02, 2016 @ 11:48:17

    Söder om Emmaboda ligger Fur sanatorium vid Saleboda, dags att öppna det för TBC patienter igen!
    Men det är väl redan fullt med asylsökande kan jag tänka mig.

    Det här agerandet från myndigheternas sida, att försöka dölja en sjukdom som det tog lång tid att bli av med, är ett förräderi mot det svenska folket – förresten är det ett förräderi att över huvud taget ta hit människor som man vet kan ha TBC dessutom utan en obligatorisk hälsokontroll!
    Kostnaderna för detta kommer att bli mycket höga, både ekonomiskt och, främst, i lidande!

    Liked by 3 people

    Svara

  2. larslindblog
    Nov 02, 2016 @ 16:54:01

    Jag googlade på Roland Finser , tydligen en yngre man från Tyskland som tillsammans med sin mamma flyttat till Sverige. Förmodligen tyckte han det var bra att hitta ett arbete.
    Själv skulle jag aldrig ta ett jobb på ett sådant ställe. Det skulle kännas förödmjukande !!!! Hellre lever jag på potatis och äpplen.
    Tyskar har ofta en romantiserad Sverigebild formad av Astrid Lindgrens sagor . Bilden stämmer inte alls med verkligheten.

    Det var bra att Roland träder fram och berättar.

    Liked by 2 people

    Svara

Kommentera

beppe852

Hellre död än röd

Micke K - En Röst i Sverige

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

