Att sätta etiketter

Som barn förstod jag aldrig att det var skillnader på människor och människor. Jo, vissa var barn och andra var vuxna. Vissa var män och andra var kvinnor. Men vi var ju människor allihop!

Nu förstår jag bättre! Jag fick etiketter på mig redan när jag föddes. Jag var flicka, svensk, skånska, ljushårig, blåögd, tjock, barn till ensamstående mamma, … Senare fick jag andra etiketter som flitig, duktig, snäll, elak, blyg, lugn, framfusig,  dum, klumpig, osv – helt beroende på vem som satte etiketten. Till detta har det kommit etiketter baserade på yrke, bostadsort och mitt kön.

Det har egentligen aldrig varit några bekymmer med detta. Jag är stolt över att vara 4-barns mamma, skånsk smålänning, pensionär, 67-åring, sambo, datakunnig, … Jag vet att jag är en tjockis och vit- eller gråhårig. Men jag tycker fortfarande att jag i första hand är en människa!

Det är så som jag tänker om resten av jordens befolkning också – de är i första hand människor. Men … alla människor beter sig inte likadant! Vissa människor delar med sig och andra roffar åt sig. Vissa är snälla och andra är onda. Vissa kräver integritet och andra kränker den.

Nej, jag har egentligen inga problem med etiketter! Men det finns en grupp av människor som jag skulle vilja sätta en stor varningsetikett på – de som medvetet kränker andra människor. De gödslar själv med sina etiketter för att eliminera och förnedra debattmotståndare. De använder alla invektiv som de kan hitta. Det är inga trevliga människor och absolut inga som jag vill umgås med. De som inte kan acceptera att vi alla är människor har ett dåligt beteende. Dåliga beteende kan jag aldrig acceptera!

Jag har trott i min enfald att beteende har med kunskap att göra – att kunniga människor har högre bildning och förståelse för andra människors åsikter. Jag har också trott att de skulle ha högre acceptans för olikheter och olika åsikter. Kanske jag har rätt? Men i så fall har inte makthavarna, med statsminister och regering i spetsen, några större kunskaper eller någon bildning. De sätter ju etiketter på människor med ”fel” åsikter. De kallar människor för rasister, fascister och nazister enbart för att dessa tycker att den politik som förs för vårt land mot avgrunden.

Jag kan aldrig känna förtroende för människor som gödslar med invektiv – oberoende av om de är makthavare eller ej! Har mest lust att skrika: ”SLUTA!!!” eller klistra en etikett på dem: ”VARNING för invektiv”.

stopp

Kommentera

beppe852

Hellre död än röd

Micke K - En Röst i Sverige

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

