Vem kan man lita på?

arlighet

Redan i söndagsskolan, för mer än 60 år sedan, lärde jag mig: ”Du ska inte bära falsk vittnesbörd mot din nästa!”. Med andra ord lärde jag mig att det är fult att ljuga och baktala! Detta måtto har jag levt efter i hela mitt liv. I min enfald har jag trott eller iallafall hoppats att alla andra också tänker likadant. Man ska ju behandla andra människor så som man själv vill bli behandlad. Jag vill inte att någon ljuger för mig eller baktalar mig. Då ska jag ju inte göra det mot någon annan heller.

Men det har hänt några gånger i livet då jag har hamnat i knipa pga min ärlighet. Som den gången då jag fyllde 7 år. Mormor och morfar brukade inte ge mig presenter. De hade ju många barn och barnbarn och hade inte råd att ge till alla. Men morfar gav mig en 5-krona – mycket pengar på den tiden – med orden ”säg ingenting till mormor”. Någon timme senare kom mormor och gav mig en 5-krona! Ärlig som jag var sa jag under vånda: ”Jag har redan fått av morfar”. Jag ställde nog till med ett äktenskapligt gräl där! Jag var ärlig men förrådde morfar!

När jag var 13 år hade min mamma en väninna som hade en dotter i min ålder. Min mamma ville att denna dotter och jag skulle bli väninnor. En gång tillbringade vi några timmar tillsammans – men aldrig mer. Dottern snattade nämligen i en affär och ville att jag skulle göra detsamma – vilket jag vägrade. Min mamma var arg på mig för att jag vägrade att umgås med väninnans dotter. Men jag kunde ju inte baktala och förråda henne och tog hellre mammas vrede! Men … jag kanske skulle ha berättat? Hade mamma trott på mig? Hade hon talat om det för väninnan? Hade hon läxat upp dottern? Hade dottern slutat att snatta? Jag får aldrig svar på frågorna men det är alltid ett dilemma att vara ärlig!

Det har sedan fortsatt på denna linjen genom livet. Min ärlighet har ofta drabbat mig själv! Men jag vet att mitt samvete är rent.

Därför är det med stor förtvivlan som jag lyssnar på politiker som ljuger och ljuger om stort och om smått. De gör det för att få makt. Avslöjas de så bara rycker de på axlarna, skyller ifrån sig och fortsätter att ljuga. Hur kan de tro att vi ska lita på deras lögner? Samma sak gäller medierna som förvanskar, döljer och ljuger.

En halv sanning är ju också en lögn! De som väljer att tiga och kanske tro på halvsanningarna bidrar ju till att lögnerna permanentas till sanningar! Ibland känns det som att jag har berövats min barnatro från söndagsskolan. Tänk så mycket lättare allt skulle vara om jag hade kunnat ljuga mig fram här i livet! men … hur hade mitt samvete mått?

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Egon.
    Okt 22, 2016 @ 15:13:36

    Lider själv av problemet.
    Det är typiskt Svenskt att passa tider och överenskommelser.
    En Arab eller Afrikan kan inte komma i tid, t.ex. på morgonen, han kommer när han sovit färdigt.
    Om han upptäcker att överenskommelsen inte gynnar honom tillräckligt bra, var alltihop ett missförstånd.
    Det går helt enkelt inte att lita på en Neger.
    Jag hade många kontroverser med en kompis från Iran som jag kände i ca. 20 år, han stal garanterat överallt, småsaker, när jag kom ut från en bageri i Köpenhamn visade han en tårta som han tog fram under kavajen.
    Jag bråkade alltid med honom, utan framgång därför att det sitter i generna.
    Han har numera flyttat till USA.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Okt 22, 2016 @ 21:34:40

      Vi har haft ett företag som importerade kläder och hemtextilier från Indien, Bangladesh och Nepal. Vi var tvungna att ha människor på plats som såg till att ingångna avtal hölls. Om de lovade leverans på måndag så kunde det innebära på måndag om 14 dar eller 3 veckor eller en månad. Ett annat problem var all påhittade helger för att fira någon gud. Men vi hade också problem med strejker. De strejkade om allt och inget.
      Sen råkade vi ut för att man ville ha betalt 2 ggr för att fullfölja ordern.
      Det finns stora kulturskillnader!

      Liked by 1 person

      Svara

  2. larslindblog
    Okt 22, 2016 @ 15:39:21

    Ja , precis som Domare Judith Scheindlin i programmet Judge Judy ,Kanal 7 , brukar säga när folk trasslar in sig i lögner ; ” den som talar sanning behöver inte ha gott minne” . Har ni möjlighet att se programmet kan jag rekommendera det. Domare Judy läxar upp skojare och tolererar inget struntprat !

    Liked by 1 person

    Svara

  3. tompas11
    Okt 22, 2016 @ 17:17:30

    Nu är det ju tyvärr på det viset att politiker, i stort som smått, saknar samvete och moral. Uppenbart att de inte gått i söndagsskolan.
    Man brukar säga att ärlighet varar längst, men i ett förljuget samhälle vet jag inte om detta gäller längre…

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

