Patron Gustav en samhällsbyggare, Löfvén en drömmare

För 5 år sedan skrev jag en blogg om Patron Gustav och Jungnerholmarna i Fliseryd. Jag skrev om en man med visioner. Jag är övertygad om att Patron Gustav och hans gelikar gjorde mer för den svenska befolkningen än vad någon nu svensk levande politiker kommer att göra.

I det ljuvliga höstvädret besökte vi  idag Jungnerholmarna, utanför Fliseryd. Där växte det gott om Karl Johan svamp men de vågade vi inte plocka! Marken på holmarna är förorenade av kadmium, nickel och bly – rester av batteritillverkningen som startade i början av 1900-talet och fortsatte till 1974. Numera ligger ju Jungners gamla batterifabrik (numera SAFT NIFE) inne i Oskarshamn. Men på holmarna ser vi spår av föroreningarna (trots sanering) en del trädstammar är alldeles röda och detsamma gäller berghällar. Annars är det ett underbart område att promenera på utmed Emån.

Vi var ute på Krutholmen där det antagligen tillverkats krut sedan 1500-talet. Ja, detta är verkligen historisk mark.

Vi tittade på kraftverket i Emån som försörjer bygden med el.

En verkligt stor man som betytt mycket för bygden var Patron Gustav, 1871-1939. Han var en driftig man med stora planer. Han ägde många herrgårdar och gårdar men de sålde han av i slutet av 1800-talet. Istället ägnade han sig åt bygdens utveckling som industriman. Han köpte in Kvillegärde (det är Jungnerholmarna idag) och det gjorde att han fick dit batteritillverkningen och många andra industrier.

I samband med att han köpte Kvillegärde gav han civilingenjör Nils Gellerstadt från Stockholm i uppdrag att upprätta en byggnadsplan för Kvillegärde som låg färdig i april 1907. I själva verket var det en stadsplan:
På ett område mellan Kvillegärde och Finsjö skulle det finnas omkring 20 industrier, 520 byggnadstomter för enfamiljshus och höga hyreshus, en idrottsplats, en kyrka, torg, affärscentra, offentliga byggnader, parker, gator och alléer. Han ville göra Fliseryd till Sveriges huvudstad!!!
Planerna genomfördes dock aldrig då Gustavs pengar tog slut, men detaljplanen lär finnas i det kommunala arkivet. Patron Gustav avled utfattig men hans trädgård och Jungnerholmarna finns kvar som minne av honom.

Detta är entrén till Jungnerholmarna.

Ja, patron Gustav var en sann entreprenör som vågade ta ut svängarna, söka nya möjligheter och trodde starkt på det han gjorde! Det är väl det som utmärker en sann entreprenör!
Jag önskar att jag hade mer av patron Gustav i mig!
Jo, visst vågar jag ta ut svängarna!
Varför skulle jag annars – tillsammans med sambon – starta ett företag vid 62-års ålder?
Varför skulle jag annars krångla till det och importera från Indien och Bangladesh?
Varför skulle jag annars ge mig på e-handel?
Kanske jag ändå har lite av patron Gustav …”
Det var så som jag skrev då i september 2011. Det är så som jag tänker idag. Patron Gustavs verk finns kvar. Hans batterifabrik lever kvar i Oskarshamn.
Vem kommer att minnas dagens politiker om 150 år? Vilka avtryck kommer de att ha gjort? Om jag ska vara ärlig så svarar jag att ingen kommer ihåg dem och inga speciella avtryck har gjorts. Om några avtryck har gjorts så tror jag inte att det är positivt! Hoppas att jag har fel! Dagens politiker är inga entreprenörer och deras visioner stannar vid att få mer makt! Patron Gustav hade visioner om samhällsbygge.

 

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

