Skolan förtjänar en bättre ledning

Idag läser jag en debattartikel skriven av utbildningsministern Gustav Fridolin. Han avslutar den med orden ”Skolan förtjänar samarbete och skolans medarbetare förtjänar respekt.” Jag vill hellre säga att skolan förtjänar en annan utbildningsminister.

”I mars 2014 publicerade Miljöpartiet en plan med reformer som vi såg är nödvändiga för att möta lärarkrisen, ge elever lust och studiero och bygga ett jämlikt skolsystem. Det var det arbete som vi planerade att en ny regering skulle dra igång under de 100 första dagarna.

Människor har rätt att veta vad man som politiker kommer prioritera om man får förtroende. Löften ska kunna följas upp. Och det man ska ha gjort behöver man dra igång direkt man tar regeringsansvar för att det ska hinna genomföras under mandatperioden.

Det är den här planen som klantiga formuleringar från oss, en klickvänlig rubrik från tidningen och en kampanjsajt från högern förvandlat till Twitter-sanningen att jag lovade ”fixa skolan på 100 dagar”.”

Det har faktiskt gått 2½ år sedan publiceringen! Varför har inte Fridolin försökt att förklara den ”klantiga formuleringen” tidigare? Varför glider han nu på löftet och menar att de 100 dagarna kan betyda ”under mandatperioden”? Kan man lita på en person som likställer 100 dagar med en mandatperiod? Var det bara en ”klantig formulering”? Jag hörde själv honom säga att han skulle fixa skolan på 100 dagar, åtskilliga gånger inför valet? Har han för vana att uttrycka sig klantigt? Hur många fler klantigheter förmedlar han?

Anställ fler i skolan. 

Höj lärarlönerna.

Stärk rätten till introduktionsår för lärare.

Inför ROT-avdrag för skolan. 

Reglera förskolans gruppstorlek.

Inför läsa-skriva-räkna-garanti. 

Bemanna skolbiblioteken. 

Stärk de estetiska ämnena.

✓ Tillkalla en skolkommission.

Fasa ut tidiga val.

Bli kvitt vinstjakten.

Det är vår uppgift att förverkliga detta, och vi gör det samtidigt som vi stärker elevhälsan och specialpedagogiken, förbättrar lagarna för mottagande av nyanlända elever och samarbetar mellan stat och kommun för de skolor som har de allra tuffaste förutsättningarna.

Allt detta lovar Fridolin i sin artikel. Men … ingenting om skolans innehåll! Vad ska eleverna lära sig? Hur ska de lära sig? Hur ska eleverna få studiero? Vilka befogenheter ska lärarna ha för att skapa studiero?

”Utbildning handlar om att överföra, från en generation till annan, grundläggande värderingar som språk, kunskaper och kultur i vid mening. Denna överföring sker i vårt samhälle i institutioner som skolan. I tider av stora förändringar är det viktigt att innehållet i utbildningsväsendet, dess mål och bildningsideal, analyseras och diskuteras.”

Detta skrev Ulf P Lundgren, Professor, Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet i Studies in Educational Policy and Educational Philosophy E-tidskrift 2002:1. Han beskrev här den svenska skolan från 1900-talet oh framåt.

Hur vill Fridolin överföra grundläggande värderingar som språk, kunskaper och kultur i vid mening? Om jag ska vara riktigt välvillig så finns en liten ansats i ”Inför läsa-skriva-räkna-garantin”. Men jag tycker ju att det är självklart att eleverna ska lära sig läsa- skriva-räkna i lågstadiet! Hur ska eleverna annars kunna tillgodogöra sig all annan kunskap som förmedlas oh hur ska de kunna gå vidare till andra studier?

När Fridolin vill ”förbättrar lagarna för mottagande av nyanlända elever” undrar jag vad han menar. Det är väl självklart att de nyanlända inte kan svenska? Borde inte första åtgärden vara att de får lära sig svenska språket, svenska värderingar och hur svenska samhället fungerar för att de överhuvudtaget ska kunna tillgodogöra sig vidare studier? Behövs det speciella lagar för sunt förnuft?

Är det så att det är brist på sunt förnuft som präglar den svenska skolan? Några undrar väl vad sunt förnuft är. Mitt svar är uppfostran med etiska värderingar som ”uppför dig mot andra som du vill att de ska uppföra sig mot dig”. Sunt förnuft kan också vara att ”tänka efter före”. Den som inte vet vad sunt förnuft är saknar nog själv detta!

Fridolin avslutar artikeln med:

”Skolan förtjänar samarbete och skolans medarbetare förtjänar respekt. Politiken ska inte ständigt peta i symbolfrågor som har liten eller ingen betydelse för resultaten, utan ge lärare och rektorer de bästa förutsättningarna att göra sitt jobb för varje elev. Det är vårt fokus. Det bygger en jämlik skola.”

Men snälla Fridolin! Det låter så bra! Men du har ju fortfarande inte kommit med något konkret om hur RESULTATEN ska kunna höjas!

skola

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

%d bloggare gillar detta: