Feministisk stadsplanering?

Samtliga Stockholms stads allmännyttiga bostadsbolag ska börja jobba med feministisk stadsplanering nästa år – uppdraget skrivs in i stadens ägardirektiv för bolagen.

Jag läste detta i en artikel och genast började tankarna mala. Jag tänkte på genuscertifierade förskolor, fritidshem och lekplatser. Sen började jag fundera kring hur man gör en feministisk stadsplanering.

”– Det är många offentliga platser, torgen i en del förorter, men också andra platser, som faktiskt domineras av män där kvinnor inte känner sig trygga.

Tanken är att bostadsbolagen ska bidra utifrån sin verksamhet till förändringar som ger alla medborgare samma självklara tillgång till den offentliga miljön.”

Offentliga platser? Det bör vara gator, trottoarer, torg, parker, bibliotek, muséer, badhus och liknande. Naturligtvis ska dessa platser vara tillgängliga för alla. Men … hur kan ändra på attityder via stadsplanering? För nog är det attityder som gör att vissa platser domineras av män och kvinnor känner sig otrygga där? Vi är ju redan ett av världens mest jämställda länder! Varför har offentliga miljöer blivit otrygga för kvinnor? Det har ju fungerat bra tidigare.

Otryggheten är importerad.Vi har tagit emot människor som saknar våra jämställda värderingar. När människor – som kommer från länder där mannen intar det offentliga rummet och kvinnor håller sig hemma – tar med sig sina attityder hit så uppstår det kulturkrockar. Det kan man inte bygga bort i stadsplaneringen!

Jag förstår att problemet finns i förorterna. Där finns människor med attityder, traditioner och kulturer som inte hör hemma i vårt moderna samhälle. Men varför behöver samtliga Stockholms stads allmännyttiga bostadsbolag ska börja jobba med feministisk stadsplanering? Räcker det inte att satsa på de områden där det finns problem? Beror det på rädslan att någon ska känna sig exkluderad eller utpekad? Den rädslan gör vårt samhälle handlingsförlamat. Allt ska utredas och allt ska göras kollektivt

Undrar vad de kommer att satsa på – attitydförändringar/integration eller separata mötesplatser för kvinnor dvs könsapartheid? Jag har ju aldrig själv känt mig bekväm i kvinnoklubbar eller syföreningar. Jag väljer hellre manligt sällskap än kvinnligt. Jag är emot kvotering till styrelserum  och chefsbefattningar. Jag har många gånger blivit utsatt för kvinnlig avundsjuka och förtal. Jag tror inte att jag skulle trivas i ett samhälle där feminismen dominerade!

Om vi, rent hypotetiskt, säger att svenska samhällsstrukturer förtrycker kvinnor så undrar jag:

Hur har feminister fått så mycket makt över den svenska politiken?

feminists

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Josef Boberg
    Okt 09, 2016 @ 11:51:02

    Bra fråga !

    Liked by 1 person

    Svara

  2. larslindblog
    Okt 09, 2016 @ 12:07:59

    Håller med till 100 % .Dessutom tror jag att alla som inte kan kampsport /MMA känner sig otrygga i vissa områden.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

