Är Donald Trump sexist?

Ingen har väl missat nyhetsrapportörernas glädjeyttringar över en film med Donald Trump. Denna morgon kallade TV4 hans uppförande för en skandal. Han uttryckte sig nog inte så lämpligt Men det var en några år gammal film och en smygfilmning. Kanske en grabbjargong?

När jag tänker efter så anser jag att han inte är ensam om att uttrycka sig illa. Jag har själv hört värre saker – yttrade av kvinnor – på damtoaletten. Jag har också hört tjejer uttrycka sig mycket sexistiskt både om män och om det egna könet. Kvinnor, speciellt feminister, använder ofta ett mycket mustigt språk och berättar många ”snuskiga historier” när de har sina tjejträffar.

Jag har genom jobbet tillbringat mycket tid på kursgårdar tillsammans med Socialdmokrater och fackförbundsmänniskor. Jag har hört många runda ord och många sexistiska uttryck då jag tycker inte att det som Trump sa var så märkvärdigt. Jag har också sett många människor begå otrohet på kursgårdar.

Ett minne har jag från en middag då en fackpamp placerade sin hand på mitt lår gång på gång och jag flyttade bort den. När middagen var slut viskade han i mitt öra: ”Jag kommer till ditt rum i natt!” Jag svarade högt och tydligt att det skulle han inte göra. Mitt i natten knackade det på min dörr och handtaget trycktes ner. ”Det är bara jag! Öppna!” hördes hans röst. Jag varken svarade eller öppnade och han fortsatte knacka några gånger till och ville att jag skulle öppna. Så hörde jag granndörren öppnas. Sen blev allt tyst. På morgonen berättade den manliga grannen att han hade hört allt. När han hade öppnat sin dörr så stod fackpampen iklädd pyjamas och med en vinflaska i handen och knackade på min dörr. Tja, det var en av alla de upplevelserna som jag har från kursgårdar,

Naturligtvis ska en presidentkandidat inte yttra sig som Trump gjorde. Men var det så grovt fel och var det en skandal? Eller handlar det om viljan att svartmåla?

sexist

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Okt 09, 2016 @ 21:04:09

    Ja,, jag tror som krönikören att det är en slags omogen grabbighet……karlar som skryter inför varandra om erövringar….barnsligt förvisso och Trump har inte lärt sig att det alltid finns en dold mikrofon…..man kan inte skoja hur som helst….är det inte lite typiskt amerikanskt att vara en smula vulgär och smaklös..??
    Jag har sett amerikanska dokumentärer om olika presidenter.. Till ex: Ronald Reagan ,man menade att Ronald Reagan gjorde en del inrikespolitiska misstag på det ekonomiska planet ….men RR verkade iaf trevlig och när han tittade in i kameran och sa si eller så trodde jag faktiskt på vad han sade.
    Jag minns att Ronalds fru Nancy alltid brukade stå bredvid när maken höll tal osv och tittade vänligt på sin man…..Det syntes att dom tyckte om varandra och det smittar av sig på betraktaren….
    I Hillarys fall tänker jag bara på hennes make och hans otrohetsaffärer…..och Trumps fru ser visserligen bra ut , men är hon inte lite väl ung ..?? Är det inte tredje ” Barbiefrun” ( unga bystiga med smal midja ?)

    Av dom två hoppas jag ändå på Trump….han växer nog med uppdraget..

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

