Tänk efter före!

Uttrycket ”eftertankens kranka blekhet”, kommer ursprungligen kommer från William Shakespears pjäs Hamlet. I vardagligt tal betyder det ungefär att vara efterklok, d.v.s. att man för sent inser att något man gjort är fel. För att undvika att göra fel bör vi nog tänka efter före – både en, två, tre eller fler gånger. Analysera och försöka förstå hur andra människor tänker och tycker och uppfattar olika företeelser.

Jag blir rädd och orolig när jag de senaste dagarna har läst kommentarer i sociala medier. Jag blir rädd när människor skriker ut sitt hat verbalt. Det verbala hatet kanske framkallar våldsamma yttringar hos mindre tänkande – eller ”fel”-tänkande – personer.

Jag tänker naturligtvis i första hand på händelsen med den grova massvåldtäkten  i Visby, där en rullstolsbunden kvinna drabbades. Även jag känner avsky för denna händelse och jag hoppas att rättsväsendets kvarnar ska döma dem till de straff som de förtjänar. Men jag läser upprörda kommentarer om kastrering och avrättning och ser att vissa personer blir utpekade med namn och adress och videoklipp. Människor anklagar förundersökningsledaren för att skydda brottslingarna – pga av att han med sina utländska rötter skulle skydda de utländska brottslingarna. Jag ser också att demonstrationer har hållits i Visby eftersom de misstänkta förövarna har släppts efter förhör i väntan på rättsväsendets fortsatta utredningar.

Jag blir förfärad när människor pekar ut skyldiga utan att ha fakta! Ingen av oss var på plats och ingen av oss vet vad som hände. Det är bara brottsoffret och brottslingarna som vet sanningen. Polisen utreder – låt dem göra det i lugn och ro! Föregrip inte utredningen! Låt i känslorna styra!

Samma förtvivlan känner jag när en SD-riksdagsman motionerar om Bonniers dominans i mediebranschen. Genast rycker SD-belackare ut! De anklagar SD:are för att vara judehatare! Motionen var författad av en enskild SD:are och hon skrev om en internationell mediekoncern. Hon skrev ingenting om judar! Hur kunde detta feltolkas? Ville belackarna hitta ytterligare ett argument – ett angreppssätt mot de förhatliga SD:arna?

Slå inte på den som redan ligger – tänker jag om Cecilia Hagen. Men … Hon fortsätter ju att spy ut sitt hat i en ny krönika! Hon intar von oben attityd! ”Om ni missuppfattar det som jag skriver så skiter jag i det! Jag har rätt i sak! Ni är mänskliga råttor som ska förintas” Hon vidhåller sin ståndpunkt och påstår att Astrid Lindgren skulle ha hållit med henne! Nej! Det tror jag inte alls! Astrid Lindgren skulle ha kallat denna ”fisförnäma” Östermalmsdam för Prussiluskan! Cecilia ser världen genom sin cyklop och vill fortsätta med det. Hon vill inte påminnas om att alla inte använder cyklop eller är födda med guldsked i munnen! Hon vill inte förstå människor som inte delar hennes åsikter.

Det är många som måste tänka efter före! Hat föder hat och våld föder våld. Ingen tjänar på en förråad värld. Åsiktsfriheten är viktig och yttrandefriheten är lika viktig. Men all debatt – skriftlig eller muntlig – måste vara seriös. Den måste vara baserad på fakta och inte en massa tyckande. En faktabaserad debatt är vitaliserande och utvecklande!

prussiluskan

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Trackback: Manifestation botar hatisk stämning? | ulsansblogg

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

