Ännu en oseriös studie

Nu läser jag om ännu en studie om övervikt. Det dyker upp sådana studier med jämna mellanrum. De kommer alltid med pekpinnar – precis som om de tror att någon medvetet skaffar sig övervikt. Alla dessa studier ger bara dåligt samvete och många människor drabbas av dåligt självförtroende. Många av de som presenterar dessa vetenskapliga studier har aldrig själv behövt kämpa med övervikt och vet ingenting om denna kamp!

Mitt liv har under alla mina 67 år bestått av en kamp mot övervikten. Jag var fet när jag föddes – vägde ca 5½ kg. Sen har det fortsatt med en konstant övervikt. Jag lider inte av min övervikt men kämpar alltid för att den inte ska bli större. Naturligtvis ser jag problemen. Jag kan inte köpa kläder för mannekängsmala och jag är inte lika rörlig som dessa. Men jag mår bra. Bantar då och då. Jag har inte ätit mig till min övervikt – den finns i generna! Mina föräldrar och mina morföräldrar var överviktiga. Mina syskon är överviktiga. Jag har barn med övervikt. Jag har inte ätit mig till min övervikt. Tvärtom! Jag brukar säga att det räcker att jag tittar på maten så går jag upp i vikt.

Den nya studien handlar om att det inte finns någon ”snäll” och ”hälsosam” fetma. Vem har någonsin påstått att fetma är hälsosam? När jag sen läser att, i studien ingick 17 normalviktiga och 51 kraftigt överviktiga personer, vilka i sin tur delades upp i två grupper, blir jag skeptisk. Är detta seriöst? Hur kan en studie på en så liten del av populationen göras allmängiltig? Det är ett forskarlag på Karolinska som har presenterat denna studie. Kan man kalla sig för forskare när man drar slutsatser av en så liten studie? Möjligen skulle man kunna kalla den för en förstudie! Vad är egentligen syftet?över

Det enda som kan uppnås med denna studie är att människor som har en liten ”trivselövervikt” bantar bort denna. Men vi som har och kämpar med verklig övervikt fortsätter som förut. Varför får vi inte vara som vi är och själv ta ansvar för vår övervikt? Det finns viktigare saker än fetma – nämligen livskvalité!

Alarmrapporter och pekpinnar gör ingen effekt!

fet

 

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

