Skev kvinnosyn

Apropå Gabriel Wikströms uttalande om ”skev kvinnosyn” så kom jag att tänka på något som jag upplevde i mitten av 1990-talet. Jag vet att detta bara är anekdotisk evidens men … jag tar risken att berätta om den osminkade verkligheten.

Då vikarierade jag som SFI-lärare. Det var en grupp på 10-15 invandrare från olika länder. De kom och gick som de ville och hade alltid en mängd skäl till att inte gå på undervisningen t ex barnpassningsproblem, läkarbesök, besök hos socialtjänsten, besök på arbetsförmedlingen, familjeangelägenheter, måste följa med släktingar osv. Mest minns jag 2 personer från den tiden – Marya som kom från Förenade Arabemiraten och Jones från Iran. Det är dessa personer som jag vill berätta om.

Marya hade varit gift med en rik man och hade 2 flickor. Maken hade misshandlat både henne och flickorna. Den ena flickan var som följd av detta handikappad och satt i rullstol. Marya och flickorna hade fått uppehållstillstånd i Sverige och hon ville verkligen integreras. Hon klädde sig enligt västerländskt mode och var välsminkad – en vacker kvinna. Hon och barnen levde ett lugnt och tryggt liv här i Sverige även om de hade fått sänka sin standard och barnen ibland frågade henne om de var fattiga.

Jones och hans familj hade också fått uppehållstillstånd. Frun var hemma och skötte hushållet. Hon fick bara lämna hemmet i sällskap med honom och iklädd slöja. Jag frågade honom om varför. Han förklarade att hans fru var en mycket vacker kvinna och han ville skydda henne. Hon skulle inte behöva utsättas för andra mäns blickar. Hemma fick hon klä upp sig och sminka sig men  inte ute i samhället.

Han berättade också att när kvinnor i hans hemland betedde sig olämpligt så straffades de. Om de gick på stan i västerländska kläder och använde läppstift så riskerade de att få läpparna avskurna! När han hade kommit så långt i berättelsen så blev han svart i ögonen och väste: ”Marya är en hora!” Jag undrade varför han tyckte det och han förklarade att det berodde på att hon lämnat sin man, klädde sig utmanande och sminkade sig!

Jag försökte förklara för honom att hans skeva kvinnosyn inte passade i vårt land. Det gillade han inte. Vi västerlänningar fick göra och tycka som vi vill … men de som kom från arabländer skulle hålla sig till sin kultur.

För drygt 20 år sedan upplevde jag alltså dessa kulturskillnader. Jag såg och hörde vem som hade den skeva kvinnosynen. Därför blir jag förfärad när en minister i vårt land vägrar att se var problemen ligger. När han och resten av den feministiska regeringen vill ge de svenska jämställda männen en kollektiv skuld på en misslyckad integration så sparkar jag bakut!

bakut

Kommentera

beppe852

Hellre död än röd

Micke K - En Röst i Sverige

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

