Varför åker vi utomlands på semester?

Vissa saker har jag svårt att förstå. Det händer allt oftare att jag inte förståår hur människor tänker. Ibland undrar jag om de tänker alls! Jag får helt enkelt inte ihop orden som de yttrar och deras handlingar. Det finns ingen konsekvens i det hela.

Så är det med semestrar. För mig är semester att vara ledig och disponera sina dagar fritt – att koppla av från vardagen. Det kan jag ju göra hemma. Jag kan sova halva dagen, åka och sola och bada, besöka platser som jag aldrig besökt tidigare, fika, grilla, äta och dricka gott. Allt det kan jag göra på hemmaplan. Men många svenskar väljer att åka utomlands. Varför?

Själv  åker jag utomlands för att vidga mina vyer, se nya platser uppleva nya kulturer och äta ny spännande mat. Bada och sola är jag inte intresserad av. Om jag var intresserad av att bada och sola så skulle jag kunna göra det här hemma i Sverige. För mig finns det inget så fint som den svenska sommaren. Jag tar min utlandssemester på andra årstider och fokuserar på nya upplevelser och kulturer.

Men många svenskar betalar 10, 20 eller 30 tusen för att åka iväg och sola och bada. De får förhoppningsvis nya upplevelser också.

Tyvärr hör jag alltför ofta att det inte finns något svenskt och att vi inte har någon speciell kultur. Hur kan då alla utlandsresenärer kunna hitta nya upplevelser i utlandet? Varför åker vi till Köpenhamn för att gå på Ströget och äta en god middag i Nyhavn? Varför åker vi till Paris för att besöka Eiffeltornet? Varför åker vi till Tyskland för att dricka glüwein? Varför åker vi till Egypten för att se pyramiderna och besöka ”Papyrusinstitutet? Varför åker vi till Thailand och besöker buddisttempel. Varför åker vi till Barbados för att uppleva Västindien?

Varför stannar vi inte hemma i Sverige om det inte finns skillnader i kulturer? Varför kommer det varje år mängder av turister till Sverige om vi inte har något speciellt att erbjuda? Många turister vill uppleva den svenska naturen och Allemansrätten. Andra vill se Stockholm, slottet och kungaparet. Några vill uppleva en svensk Midsommar.

Sverige är unikt och Sverige har en egen kultur. Denna kultur måste vi har rätt att vara stolta över! De som inte förstår detta borde kanske utforska Sverige först – innan de uttalar sig!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Semester
    Jul 23, 2016 @ 00:57:34

    Skrämmande och skrattretande artikel, du har vare sig fått det eller förstått det.
    Klart som fan att ingen vill tillbringa mer tid än nödvändigt i detta kriminella brandhärjade våldtäktslandet, folk flyr för att få lugn och ro och för att slippa bli brutalt nedslagen bara för att man går och handlar. Det är så jävla illa i detta landet att man mår helt enkelt inte bra om man spenderar för mycket tid här och därför flyr man till lugnare länder så som tex Spanien. Till och med turisterna har förstått detta och väljer numera anda länder än Sverige för att spendera sin semester i, och jag tar alltid tillfället i akt och varnar turister lite här och där för vad som väntar dom om dom kommer till Sverige, vilket dom alltid har tackat mig för. Sist jag spenderade min semester i Sverige var för 20 år sedan när Sverige var lugnt och fridfullt, jag tänker aldrig mer spendera en enda semester till här, det kan jag lova.

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Jul 23, 2016 @ 08:43:58

      Jag tror att varken du eller jag kan ge en generell bild av Sverige!
      Jag bor på en lugn ort. Din bild av Sverige är inte nyanserad. Du har rätt i att det förekommer många dåliga dåliga saker i Sverige. Min hemstad Malmö har blivit en dålig stad och jag känner inte igen mig och besöker helst inte den. Men de sakerna förekommer i resten av Europa också.
      Min poäng var att Sverige har en egen kultur och den ska vi vara stolta över. Vi ska inte sudda ut det genuint svenska till förmån för multikulti. Vi har rätt att vara nationalister och vi har rätt att vara stolta över att vara svenskar. Vi måste återerövra vårt land och få ordning och reda på det – istället för att kasta skit på det!

      Gilla

      Svara

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

