Ansvar för mitt liv

Redan som litet barn lärde jag mig att ta ansvar. Jag har lärt mig att ta konsekvenserna för mitt handlande.  Idag känns det som att de flesta människor vägrar att ta ansvar. Hur har det blivit så? Kan det bero på den politik som har förts i vårt land?

Det känns som om vi bor i landet Jante!  Aksel Sandemose skrev 1933 Jantelagen i boken om det fiktiva landet Jante. Men lagen är lika aktuell fortfarande och även för vårt land.

  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Det är väl ungefär så politikerna har behandlat oss vanliga medborgare så länge som jag kan komma ihåg. Jag brukar sammanfatta det i orden: ”Bry inte din lilla hjärna! Vi tänker åt dig!” Politiker har i alla år förtryckt medborgarna med sina reformer och transfereringar. Vi får inte ta ansvar för våra egna liv!

I boken tillfogades senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”. Den är formulerad som en fråga och lyder:

11. Tror du inte att vi vet något om dig?

Jag tänker på denna strafflag när jag ser människor jaga omkring med sina mobiltelefoner efter Pokémon. Det går ju att följa exakt var människor rör sig och exakt när! De styrande kan ha kontroll över oss och se exakt vad vi gör, var vi handlar, vad vi handlar och vart vi går. Logga in med FB-konto – den uppmaningen har jag fått många gånger men vägrat. Jag vill inte att någon ska få en samlad bild av mig! Jag vägrar också att handla med kort – hämtar själv ut pengar som jag betalar med. Jag vill inte att någon ska ha koll på mina konsumtionsvanor. Av samma orsak så surfar jag aldrig med mobilen eller har wifi påkopplad i den. Inte heller använder jag Windows 10 eller några molntjänster eller fibernätverk. Jag gör allt som jag bara kan för att ha ett privatliv och att inte låta någon ha koll på mig. Jag inser att jag är en mycket besvärlig människa som vägrar att inordna mig i det moderna övervakningssamhället!

Orwell skrev ju också om kontrollsamhället i boken 1984. Samma sak har beskrivits i en mängd andra fiktionböcker under årens lopp. men vi lever mitt i detta kontrollsamhälle och få verkar förstå. Men mitt liv är mitt liv. Det livet vill jag själv bestämma över och ta ansvar för! Jag behöver ingen förmyndare!

pok jakt

Kommentera

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

