Kunskapsbrist i kunskapssamhället

Kunskap – vad är det? Det finns formella kunskaper som ger oss betyg och examen. Sen finns det informella kunskaper. Det är de kunskaper som vi har samlat på oss genom livet. En del av kunskaperna är viktiga och andra mindre viktiga. Vi har fått dem genom uppfostran, kamrater, skola, medier,  arbetskamrater, intresse, eget utforskande, misstag, …  I stort sätt hela livet lär vi oss nya saker.

Allt detta tänkte jag på igår när jag satt på kökstrappan och snoppade krusbär. Jag tänkte på att jag nästan varje år av mitt liv har snoppat krusbär. Det är just då, när jag gör detta ganska tråkiga jobb, som jag känner att det är sommar i Sverige! Mormor lärde mig att snoppa krusbär när jag var 4-5 år. Tack mormor! Av dig lärde jag mig många andra saker. Morfar odlade bruna bönor som han sen sålde på torget. Mormor lärde mig att sprita bönorna dvs ta dem ur skidan och att sortera dem efter utseende. Morfar var biodlare och jag lärde mig att ta vaxet från bikakorna och att slunga honungen. Jag lärde mig också att morfar stödutfodrade bina med sockervatten över vintern och lade ett täcke över dem på vintern för att de inte skulle frysa ihjäl.

Mor brukade gå på torget och köpa en slaktad tupp eller höna – med fjädrarna på. När vi kom hem skållade hon den och jag fick hjälpa till med att plocka bort fjädrarna. Ibland köpte vi 1/2 slaktad gris. Jag hjälpte till med styckning, mala kött, göra korv, paketera och frysa in. Vi gick ner till hamnen och köpte nyfångad fisk och ål. Jag fick hjälpa till att rensa. Vi odlade grönsaker, rotfrukter och potatis som vi sen förvarade i stukor för att kunna använda under de årstider då det inte fanns färska varor att få. Vi plockade bär och frukt som vi kokte in för att kunna ta fram i vintermörkret.

När jag snoppade mina krusbär igår så funderade jag över om dagens unga får dessa eller andra vardagskunskaper av sina föräldrar och/eller far- och morföräldrar. Får de unga livsmedelskunskaper och lär de sig att laga sin egen mat? Skulle de klara sig om det blev en transportstrejk – om livsmedelsbutikerna inte fick sina leveranser? Har de förnödenheter hemma i skafferiet, kylskåpet eller frysen så att de klarar sig? Vet de hur den egna maten tillagas från grunden eller är de vana att köpa en pizza?

Vi lever i ett kunskapssamhälle men hur är det med kunskaperna? Prioriteras vardagskunskaperna eller … Visst är det bra att de unga kan surfa på datorn eller mobilen, skicka SMS, twittra, använda Instagram, ta selfies och spela en mängd elektroniska spel. Men hur är det med överlevnadskunskaper?

På kvällen tittade jag på UG. Sommarreprisen handlade om sjuksköterskor och läkare med falska legitimationer och falska arbetsintyg och falska betyg. Socialstyrelsen som utfärdar legitimationerna sa: ”Ojdå! Är det så illa!” Sjukvårdsförvaltningar, som hade anställt dessa bluffmakare, ryckte på axlarna. Ingen brydde sig om patienter som har utsatts för dessa skrupulösa personer. Det är ju inte enbart bluffmakaren som saknar kunskap. Även sjukvårdsförvaltningar och Socialstyrelsen saknar kunskaper. Regeringen talar om snabbspår. De vill att människor, som kommer från andra länder och påstår sig ha vissa kunskaper, ska kunna ta sig in på arbetsmarknaden snabbt och enkelt. Hoppas att de verkligen kollar intyg, betyg, legitimationer och kunskaper.

Jag hörde på nyheterna om en person som ringde till sin lärare och erbjöd 20 000:- för att få ett godkänt betyg. Jag har läst om fusk vid körkortsprov och att fusket vid tentor på högskolorna ökar.

Vilka kunskaper prioriteras idag? När okunniga människor försöker styra ett land och en befolkning så blir det fel! Att styra ett kunskapssamhälle kräver kunskap hos de styrande. Men … för varje dag som går ser jag mer och mer hur okunniga, naiva och oförstående våra makthavare är!

kunskapssamhälle

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

