Anpassning

Vårt klimat är kanske orsaken till att vi har lätt för att anpassa oss? Vi som bor på våra breddgrader har tvingats att anpassa oss i livets alla skeden. Denna anpassning har gått från generation till generation..

Vi har varit tvungna att utnyttja våren och försommaren till att odla, sommaren och hösten till att skörda för att ha mat över vintern. Vi har lärt oss att ta vara på skogens bär och svamp, att slakta grisen medans den är fet och innan fodret tar slut, förvara maten genom att salta och sylta så att den inte förstörs. Vi har lärt oss att bygga hus som klarar kalla vintrar, höststormar och varma somrar samt hur vi ska värma upp dem. Våra kläder är anpassade till årstiderna – varma på vintern och svala på sommaren. Med andra ord har vi lärt oss att utnyttja de fyra årstiderna.

Det har krävts klurighet och förmåga att gripa tillfället för att klara vårt klimat. Några har varit mer kluriga än andra och gjort uppfinningar som har underlättat vardagen. Det är dessa som vi har att tacka för den tekniska utvecklingen som vi har nått. Utan dem hade vi fortfarande levt ett ganska påvert liv.

Den finns nog i våra gener – förmågan att anpassa oss! Sedan våren har vi haft en fågel som trivs i vårt äppelträd. Den sjunger flera timmar i taget entonigt kvivitt-kvivitt-kvivitt-kvivitt-… Sambon brukar säga: ”Kan ingen strypa den?” och jag brukar kontra med: ”Ett ärtrör …”.  Men idag har jag inte hört fågeln och saknar det entoniga ljudet! Efter många års invasion av mördarsniglar i trädgården har vi bara sett ett fåtal i år. Men vi går helt automatiskt och tittar efter dem.  Jag har vant mig och anpassat mig till både den entoniga fågelsången och mördarsniglarna. Det finns många liknande saker som jag har vant mig vid och anpassat mig till.

När jag åker utomlands försöker jag alltid att anpassa mig till kontexten. Jag har ju inbyggt i mig att det är lättare att smälta in i miljön genom att anpassa mig. På så sätt får jag större utbyte av min utlandsvistelse. Likadant är det när jag besöker nya platser och nya miljöer – jag anpassar mig till dessa.

När jag läser vad Ehsan Fadakar skriver så blir jag lite sur. Han har inte förstått att anpassning är viktig – utan raljerar med den.

Ja, jag tror att vi är snart i mål nu. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå när du är en äkta svensk. Uppehållstillstånd och svenskt pass duger inte långt för att vi ska se dig som en av oss. Du är inte en landsman förrän du startat ett psykologiskt krig i tvättstugan med en granne och låtit den pågå i flera år. Det är medborgarskapsprovet och först då kan du få hälsa på det mest pursvenska som finns: skärgården. Men helst med en svensk som ägt ett hus där i fyra, fem generationer. Du vill inte skrämma folk i onödan. Viktigt att som svensk ha tålamod.

Nu är vi nog klara. Tycker du att jag klagar och låter bitter? Välkommen till Sverige min vän, de är de allra mest svenska värderingarna vi har.”

Den svenska koden är viktig att knäcka för den som vill förstå, anpassa sig och integreras.  Idag, när jag var inne i stan och torghandlade, såg jag ett 10-tal damer klädda i fotsida svarta kappor och hijab, niqab respektive chador. Bredvid gick deras män klädda ungefär som svenska män. Det var varmt och själv var jag klädd i vita knälånga byxor och t-shirt. Jag tänker på dessa damer. Vill de anpassa sig till den svenska kontexten? Får de anpassa sig för sina män, andra släktingar, kultur och religion? Kommer de att klara av ett liv i vårt land utan att anpassa sig? Finns förmågan att anpassa sig i deras gener?

För mig är det viktigt att anpassa mig och förstå för att undvika konflikter och för att klara av livet på ett lugnt och harmoniskt sätt! Jag tror att de flesta av oss känner på samma sätt!

anpassning

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

