Prioriteringar

Det mesta i vårt liv beror på prioriteringar. Det kan vara prioriteringar som vi själv gör eller som någon annan gör. Alla dessa prioriteringar påverkar våra liv i någon riktning – ibland positiv och ibland negativ.

Mina dagar börjar jag oftast med att läsa nyhetsrubriker, se nyhetsflashar och läsa en och annan artikel. Men det är snabbt gjort! Medierna tycks inte förstå att det händer många saker i ett land med ca 10 miljoner invånare och en värld med ca 7, 5 miljarder människor. De prioriterar sportresultat, nöje, underhållning samt emotionella lidande. De prioriterar att välja bort alla andra nyheter! Ibland skulle alla dessa nyheter vara skrivna för en vecka sedan, en månad sedan eller kanske för ett år sedan. Jag ser ingen skillnad! Därför prioriterar jag bort de traditionella medierna så fort som det bara går – och går över till alternativet sociala medier. Det är där som jag hittar verkliga nyheter, funderingar, kommentarer och analyser.

Något av det som jag har sett eller hört biter sig ibland fast i mina tankar. Kanske för att jag prioriterar dessa tankar? Jag funderar vidare på innebörden och konsekvenserna. Jag läser andra människors analyser och funderar vidare. Så var det med V-utspelet med gratis mediciner till alla 85+. Jag hittade en ledare:

”Förslaget är också ytligt i sin bild av läkemedel. Mycket talar för att det är konsumtionen av läkemedel bland äldre som är det stora problemet, inte primärt kostnaderna. Enligt Socialstyrelsen blir omkring 35 000 äldre varje år så sjuka av sin läkemedelsanvändning att de måste läggas in på sjukhus. 60 procent av dessa inläggningar, som både skapar lidande och är kostnadsdrivande, hade kunnat förebyggas. Det finns bland äldre ett statistiskt samband mellan omfattande läkemedelsanvändning och risken för akutmottagningsbesök och död.”

Min analys av detta är att V prioriterar läkemedelsindustrin framför de äldre. En äldre, aktivare och mer krävande befolkning behöver lugnas ner. Bästa sättet är att pumpa dem fulla med lugnande läkemedel. För en tid sedan besökte vi några äldre damer ,som passerat 90, och tog med dem på en kort promenad. En av de sa att de var länge sedan hon hade promenerat. Det var ingen – vare sig hemtjänst eller någon annan – som tog sig tid med detta. Hon ser dåligt och klarar inte själv av att gå ut eller att läsa. Större delen av dagarna tillbringar hon med att ligga i sin säng och titta i taket. Vi bor 23 mil ifrån damerna annars skulle jag kunna tänka mig att ta en promenad med dem lite då och då – kanske några timmar i veckan.

En gång samtalade jag med en äldre dam 85+ som berättade att hon och lillasyster (83)  hade besökt en popkonsert. De hade haft jätteroligt. Det ända som var negativt i sammanhanget var att lillasyster blev trött så de fick lägga sig tidigt (vid 01-tiden).

En annan gång berättade en äldre kvinna att hon var ledare för grupper av äldre med sittgympa. Sedan de hade börjat med denna gympa så hade några deltagare kunnat minska sin konsumtion av sömntabletter, värktabletter och lugnande medel.

Men V prioriterar läkemedel framför livskvalité. Politiker satsar mer på reformer än på livskvalité. De är så upptagna i sina egna maktambitioner att de glömmer bort de vanliga människorna. Äldre människor blir en belastning och ett kolli som ska förpassas till att ligga i sin säng och titta i taket. Den mänskliga hjärnan behöver stimulans! Vi behöver frisk luft, röra oss, höra fågelsång, lukta på blommorna, höra vattnet porla, uppleva naturen, höra barns skratt, samtala, minnas, fundera, skoja, vara glada och skratta trots att kroppen blir stelare och trots ev sjukdomar. Vi behöver inte fler mediciner! Vi behöver stimulans och omtanke.

2112887011_3624384

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

