Det har alltid förekommit

Alltför ofta läser jag orden: ”Det har alltid förekommit!” De skrivs oftast av ”tycka-synd-om-människor. De vill inte peka ut förövare eftersom dessa blir kränkta. Därför måste alla ta ett kollektivt ansvar.

Artisten Pernilla Andersson skrev ett öppet brev i GP och genast kom kommentaren ”tyvärr har det alltid funnits” på hennes Facebooksida!

”Jag har turnerat i snart 20 år, först som musiker åt andra, därefter som egen artist. Jag har delat turnébuss med enbart män, spelat med män och hängt på många festivaler, stått på många trånga klubbar, ibland iförd kort kjol. ALDRIG någonsin har jag varit med om någon form av övergrepp. Aldrig har jag reflekterat över att jag borde ha några andra kläder än just dem jag velat ha. Aldrig har jag varit rädd.

Förrän nu. Men jag märker också att min rädsla övergår i ilska och raseri. Jag lämnade festivalen Putte i Parken igår med en kärlek i hjärtat, tacksam över min publik och mitt jobb. Vaknar upp med ett mail från GP i inkorgen: Kan du kommentera övergreppen under gårdagens Putte i Parken?

Sorg. Vad fan ÄR det som händer? När tror NÅGON att det är okej att kränka andra? Varför ska flickor/tjejer/kvinnor behöva vara rädda? Varför måste flickor tänka på vad de har på sig, vart kompisarna är, gå igenom varje man som en potentiell fara på en festival och göra en avvägning som män slipper? För att slippa bli ofredad eller våldtagen?”

Ja, så skrev hon och blev genast förringad. Andra kommentarer på FB-sidan gick i taket för att Avpixlat hade delat GP:s artikel. Det är alltså fel på budbärarna och inte förövarna!

Naturligtvis har det alltid funnits förövare. Det har alltid funnits män som har utnyttjat kvinnor sexuellt. Men … blir brotten på ungdomsfestivalerna mer legitima för det? Har unga män/killar större rätt att bära sig åt som svin idag? Måste alla män ta ansvar för det som några har gjort?

Var finns ansvaret? Jag läste om en 12-åring som hade blivit utsatt för detta vidriga övergrepp. Men har inte 12-åringens föräldrar något ansvar? En 12-åring är inte vuxen. När jag var 12 år fick jag inte på några festivaler. Jag var 17 år när jag fick gå ut och dansa en kväll. Mina barn fick aldrig gå på några festivaler när de var 12.

Ett annat problem är alkohol. Unga människor bör inte dricka alkohol och definitivt inte i de mängderna att de blir berusade. Vem köper ut all den förekommande alkoholen till de unga? Bär inte de ett ansvar? Samma sak gäller ju alla förekommande droger. Vuxnas attityder till alkohol och droger överförs till de unga. Vi vuxna måste vara ett föredöme för de unga.

Ytterligare problem är naturligtvis klädsel. Unga flickor och kvinnor vill inte vara sexobjekt. Men … ändå klär de sig som sådana och uppför sig som sådana! Vem Förmedlar den bilden till de unga? Medierna – som ofta visar mer naket än påklätt? Artister? Vuxna i ungdomarnas närhet – som själv fläker ut sig och beter sig på utmanande sätt?

Men … ingenting av detta tillåter sexuella trakasserier eller våldtäkter – absolut ingenting! Varför måste alla män ta ansvar för det som några rötägg gör sig skyldiga till? Alla män är inte potentiella våldtäktsmän! Alla män har inte dåliga attityder då det gäller kvinnor!

För att kunna åtgärda problemen så måste vi ta reda på vad som är den minsta gemensamma nämnaren på förövarna. Vi måste våga att tala om orsakerna. Vi måste våga att ta ordet kulturskillnader i vår mun. Vi måste våga att beskriva gärningsmannen – oavsett etnicitet. Sverige är ett av de mest jämställda länderna. Vad är det för nya faktorer som har tillkommit eftersom problemet har accelererat? Utan att kartlägga dessa faktorer så går det inte att åtgärda problemen. Att ”tycka-synd-om” förövarna löser inga problem Att förringa problemen löser inte heller dem. Att säga att problemet alltid har funnits gör inte situationen bättre.

Även om problemet har funnits tidigare så kan vi inte acceptera! Även om problemet har funnits tidigare så har det inte funnits i denna omfattning!

stopp

 

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. tompas11
    Jul 04, 2016 @ 14:35:26

    Lite tråkigt att Pernilla A inte törs skriva vilka män som begår dessa övergrepp. I stället drar hon alla män över samma kam. Trist.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Jul 04, 2016 @ 15:26:51

      Jag förstår Pernilla! Hon är beroende av sin karriär och sina spelningar. Hon kan helt enkelt inte peka ut någon grupp. Men … hon gör det indirekt när hon skriver att det är ett nytt fenomen som uppstått de senaste åren. För det är väl ingen som tror att svenska killars attityder har ändrats så drastiskt på kort tid.

      Gilla

      Svara

  2. tompas11
    Jul 05, 2016 @ 22:50:48

    Ja och så påstås det att vi lever i en demokrati och att alla har rätt till det fria ordet och det fria tyckandet.
    Pyttsan!
    Den som uttrycker ”fel” åsikter drabbas genom att jobbet förloras eller som i detta fall, antalet spelningar avtar i en masse. Självklart har inte svenska killars attityder förändrats. Det som har förändrats är att vi översvämmats av människor (läs ensamkommande ”barn”, män, pojkar etc you name it) med en helt annan attityd och inställning till kvinnor.
    Tyvärr har inte etablissemanget insett detta eller mer rätt, de vill inte inse detta och därför kommer ”åtgärderna” mot detta att vara totalt verkningslösa. Tyvärr så kommer dessa illdåd att fortsätta eskalera. Var och hur ska detta sluta? Kommer det att upphöra? Är Sverige på rätt väg?

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

