Med rätt att hata?

I veckan kunde vi läsa ”Ny undersökning visar att var tredje journalist blivit hotad de senaste 12 månaderna.”. Var kommer allt hat och hot ifrån? Finns det olika former av hat och hot? Är det värre att journalister och politiker utsätts för detta än når vi ”vanliga” människor utsätts?

I debatten har jag många gånger varit utsatt och blivit beskylld för de mest bisarra saker. När jag skrev under nick blev jag beskylld för att vara en mängd olika personer, ha många olika nick, vara man, vara försöksutskriven, vara mobbare och att ha skumraskaffärer för mig. Här följer några av alla hatiska kommentarer som jag fick 2013:

”In i gasungnarana med de tärnade. Eller varför inte koka tvål eller sy lampskärmar av dem?”

”Och du är en vidrig karlfjäskrkärring som ljuger om andra som du dömt ut innan du ens kollat vad de står för och drar dig inte för nåt i form av lögn och förtal bara du kan få ett gilla från en fascistisk, rasistisk karl. Du är vidrig och dessutom helt blåst trots uppblåst. DU tror dig änglalik och upphöjd när du får din hysteriska utbrott för att du i sakligt av en vinna som överträffar dig en billion gånger. Hur mycket högerfacistrasistkvinnohatarröv du än slickar respekterar de inte dig ändå för tom de märker hur korkad du är och sitter på parkett och myser nör ”hönorna slåss”, Du är allt bra rolig om du inte var å tragisk för dig själv. Vi tar inet dig på llvar. Du är en driftkucku! Det Går inte att ta varken dig eller Leif på allvar. Ni borde gifta er!
.
Noll respekt för varken dig själv eller, i synnerhet inte för fakta och sanning andra kvinnor. Synd om dig!”

”Men sta lila du du avslöjar dig på varje rad sen många måander tillbaka Du är den pinsammaste ”nyttiga idioten” på forumet som så troskyldigt låter dig utnytjs av skumraskare. JAgtycker synd om dig egentligen för din neuros som tvingar att gå ill storm mot andra kvinnor och ständigt skuldbelägga offren i alla frågor. Något slags upprepningstvång skulle nog din upphöjde gillekillare Everhard som sällar sig till patrasket kalla det efter att ha tänkt hårt och länge.,”

Dessa kommentarer är skrivna av en kvinna som påstår sig ha en mastersexamen och arbetar som lärare! Det fanns fler av hennes kaliber men de uttryckte sig lite mer sofistikerat. Det gick så långt att jag skickade följande kommentar till några av damerna:

”Du är välkommen att diskutera med mig när du börjar använda ”normalt” debattbeteende! Det vill säga:
– slutar att mästra och leka lärare och tala om för mig vad som är fakta och logik
– slutar att skriva om mig till 3:dje person
– slutar att ljuga om mig och påföra mig åsikter som jag inte har
– slutar att kalla mig odemokratisk, rasist, fascist, nazist, SD:are, okunnig, ovetande, mobbare, ryggkliare, manlig backup, ojämställd, osv
– slutar att använda dig av Härskartekniken och Jantelagen
– slutar att påföra mig allt som du själv gör dig skyldig till

Tills dess är du en ”icke-person” för mig och jag kommer att anmäla varje form av övertramp!
Jag förbehåller mig att ha rätten att uttrycka mina åsikter, debattera med vem jag vill, kommentera vem jag vill och gilla vem jag vill – utan att bli benämnd som mobbare!”

Det hjälpte en kort tid men ganska snart var det igång igen! Men detta hatet var ju det sk ”goda hatet”. De hade ett ”gott” syfte – att göra sig av med oliktänkare. Jag ser samma fenomen nu bland våra politiker och i våra medier. De ljuger om och beskyller sina motkombattanter för horribla saker. Ett exempel är når vår statsminister gång på gång säger:

”– Det är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. De har företrädare som skryter om krigsbrott på nätet, kallar kvinnor för horor, beväpnar sig med järnrör, kallar journalister för nationens fiender. De har en partiledare som suttit på en färja och sjungit hyllningssånger om mordet på Olof Palme.”

Han upprepar dessa lögner och halvsanningar i hopp om att vinna röster. Men istället fortsätter väljarstödet att rasa.

Medierna som ska granska makten sköter inte sitt uppdrag. De ställer inte frågorna till statsministern: ”Hur är det med ditt eget part? Vilka rötter har ni? Hur många företrädare har ni som har uppträtt olämpligt?” Kanske beror det på de egna politiska sympatierna eller också på den kåranda som tycks finnas inom journalistkåren. När medierna skapar en konsensus om vad som får skrivas och därmed lägger munkavel på enskilda journalister, så ilsknar vanliga människor till. När medierna för sin egen agenda och opinionsbildar istället för att förmedla nyheter så blir de vanliga människorna ännu argare. Några journalister skapar hat! De vräker ut sitt hat på twitter!

Varför ägnar de sig inte åt det som de ska -granska makten? Om de hade gjort det så hade de kanske sluppit hatmejl från frustrerade människor! Men nu väljer de att gråta ut med orden ”ett hot mot yttrandefriheten och demokratin” samt ”vi överväger att lämna journalistyrket”.

Är det skillnad på folk och folk? Står politiker och journalister upp för alla människors lika värde? Betraktar de sig för att vara mer värda än vad vi vanliga människor är? Har de mer att uttrycka hat än vad vanliga människor har? Är inte hat lika illa var det än kommer ifrån?

kränkt

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

