Fördomar har vi allihopa

Oftast bildar vi uppfattning om personer som vi möter ganska snabbt. De första minuterna är viktiga. Utseendet spelar stor roll. Men också hur personerna rör sig och framförallt vad de säger – om de säger något. Oftast har vi rätt i denna uppfattning som vi får under första stunden. Men ibland slår det helt fel.

Jag minns en sådan situation där jag helt fördomsfylld bildar mig en uppfattning som visar sig vara helt felaktig. Den situationen utspelade sig för några somrar sedan i vår butik. Jag var ensam och det kom in en kille som såg ut att komma från Hells Angels, skinnkläder, tatueringar, ringar i öronen, bredaxlad och såg ut som om han var uppumpad med anabola steroider. Han påminde mig om Hulken. Han gick runt i butiken. Han sa ingenting. Gick bara runt och tittade. Efter en stund kom det in en tjej som såg ut att komma från samma organisation. Mitt hjärta befann sig i halsgropen!

De säger något till varandra och så kommer han fram till mig och frågar efter några byxor – den typen som han hade köpt i vår webbshop. Han presenterade sig som Björn. Mitt hjärta hamnade förvånat på rätt plats. Jag kom ihåg byxorna som jag hade skickat till Björn som bodde ca 40 mil från vår stad. Jag trodde att det var hans fru eller sambo som skulle ha dem. Men nu förklarade Björn att han tyckte att de byxorna var så sköna. Han köpte 2 par till. Han presentera tjejen som sin fru och köpte 2 klänningar åt henne.

Jag frågade om de var på semester. De berättade att hon hade kvar sina föräldrars hus i en liten by ca en mil från vår stad. De hade varit där en vecka och nu skulle de fortsätta till hans föräldrar i södra Sverige. Vi pratade en lång stund och när Björn och hans fru lämnade butiken tänkte jag: ”Vilka trevliga människor!”

Sommaren därpå kom Björn ensam. Han och frun hade skiljt sig. Men Björn pratade med mig som en gammal vän och köpte 2 par nya byxor innan han for vidare till sina föräldrar. Jag kände mig glad för att Björn hade hälsat på – trots hans utseende!

Året därpå sa jag till sambon: ”Undrar om Björn kommer?” Han kom och hade med sig en ny fru som han stolt presenterade.De köpte kläder och pratade innan de fortsatte resan. Jag blev glad över besöket  och berättade för sambon om Björn och hans nya fru när jag kom hem.

Nu stundar semestertider. Jag undrar om Björn återkommer i år. Vad kommer han att tänka när butiken inte finns längre? Kommer han att känna samma saknad efter våra pratstunder som jag känner? Jag tänker också på vårt första möte – att jag blev rädd när han kom in i butiken! Björn var inte farlig! Han var en snäll trevlig kille. Jag undrar fortfarande om varför han behöver ringar i öronen och vara så mycket tatuerad. Jag undrar också över varför han envisas med att se ut som Hulken.

Första intrycket gör mycket. Ibland bygger det på fördomar. Då måste vi iallafall ge objektet en andra chans. Kanske den fula ankungen är en svan?

hulken

 

Notering

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

