Godhetsapostlar

Vi ser dem överallt – dessa godhetsapostlar som vet och kan allt. De anser att de har kunskaper om vad som är gott och vad som är ont. De befinner sig på den goda sidan och alla vi som inte håller med dem är onda. Då och då stöter jag på dem i debatten.

goda o onda

De har några utmärkande drag. Naturligtvis kommer jag nu att generalisera.

  • De flesta godhetsapostlar är kvinnor.
  • Många av dem är feminister.
  • De flesta röstar på den röd-gröna-röran.
  • De anfaller nästan alltid i .
  • De vet alltid att jag egentligen inte alls menar det som jag skriver eftersom jag är ond.
  • Deras ingångsvärde är att jag måste vara ond eftersom jag inte är feminist och tycker att med rättigheter kommer också skyldigheter.
  • Ett av deras första argument är ordet främlingsfientlig.
  • Ett annat är: Vad är normer och kan de inte förändras?
  • De vill undervisa oss andra om vad som är rätt och vad som är fel.
  • De är oftast vänliga och trevliga i tonen från början – men blir mer och mer aggressiva när argumenten tryter.

Igår fick jag på mig två godhetsapostlar på FB. Det började med att jag kommenterade en artikel ur Expressen: ””Förra året misstänks mannen ha hotat sin hustru med att han skulle döda både henne och hennes familj om hon inte satte på sig niqab.” Min kommentar löd: ”Rekommenderar alla att läsa dokumentärboken ”Bokhandlaren i Kabul” av Åsne Seierstad. Användningen av burka – och hur frivillig den är – beskrivs ingående i boken. Dessutom beskrivs ingående mäns attityder mot kvinnor. Intressant och skrämmande läsning! Jag läser just nu boken för tredje gången.”

Det var då som jag blev den stora rasisten! Nej, det stämmer inte … Jag har tidigare – i andra sammanhang – gett mig på feminismen. Jag har haft den dåliga smaken att ifrågasätta varför inte feministerna är villiga att göra någonting för de kvinnor som förtrycks i våra utanförskapsområden.

Mitt syfte med att nämna boken var att belysa svårigheter med att förändra attityder och normer. Men de två godhetsapostlarna visste att jag egentligen är en främlingsfientlig rasist som vill köra ut varje invandrare ur landet.

Genast hamnade diskussionen i patriarkala strukturer och att normer beror på alla mäns kollektiva skuld. Jag kontrade med ”Varför uppfostrar kvinnor sina pojkar att upprätthålla dessa maktstrukturer?” Det föll inte i god jord! Kvinnor är ju offer för de patriarkala strukturerna. Ännu en gång kom kortet om att främlingsfientligheten brer ut sig.

”Nej! Fientligheten brer inte ut sig. Den är bara ett påhitt från det röd-gröna blocket. Det som de kallar fientlighet handlar egentligen om att våra makthavare måste förutse problem och ha en plan på hur de ska åtgärdas INNAN problemen inträffar. Som det är nu har man bara blundat och hoppats på att allt ska lösa sig själv!” blev mitt svar. Då behövde feministerna en rökpaus eller kanske de styrkte sig med bag-in-box.

Vid återkomsten någon timme senare talade de om att jag var en genomusel människa som var emot all form av hjälp till utsatta människor: sjuka, handikappade, missbrukare, fattigpensionärer, … och frågan om vi ska ge invandrarna rådet att köpa ett par mjukisbyxor, en husvagn o ta ett par stadiga groggar på fredagskvällen för att bli integrerade.

När argumenten tryter så kommer dumheterna. Jag förklarar då att jag inte tänker kommentera den låga debattnivån och avslutar mina inlägg för kvällen. Detta eldar naturligtvis upp ”damerna” ännu mer och de fortsätter utan att få några svar ännu en stund.

Jag som är uppväxt med de tio budorden och Luthers teser på mina axlar, inser att alla människor är både goda och onda. Vad är gott och vad är ont? Om jag gör något gott så kan detta uppfattas som ont av andra. Det som jag gjorde i goda avsikter hamnar kanske i fel kontext och blir till motsatsen. Den som hela tiden ser sig själv som den goda är inte god. Att inte se sina egna fel och brister är ett tecken på ondska. Jag är alltid skeptiskt inställd till alla godhetsapostlar!

M L King

 

Kommentera

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

