Barn – ungdom – vuxen?

Vad är det som gör ett barn till vuxen? Enligt mig beror det på utveckling – fysiskt och intellektuellt. Enligt FN blir barn vuxna när de fyller 18 år.

För snart 50 år sedan utbildade jag mig till barnsköterska. Det var på den tiden som feministerna inte hade fått fäste i det svenska språket. Det fanns bara kvinnor som utbildade sig till detta och därav ordet barnsköterska – sköterskor som vårdade barn. Idag heter det barnskötare. Detta anser jag vara ett maskulint ord och förklenar alla feminina varelser. Kvinnor värderar inte sig själv lika högt som män. Därför vill de bli män!

Men jag var barnsköterska för barn mellan 1 och 12 år. Det fanns också barnsköterskor för spädbarn dvs för barn under 1 år eller barn som inte har lärt sig gå. Jag skötte alltså barn från spädbarnsåren upp till tonåren eller ungdomsåren. Under dessa 1-12 åren behöver barn mycket stöd för att lära sig de mest basala sakerna som de behöver för att klara av sin ungdomstid och senare sitt vuxenliv. Läser följande på Wikipedia:

”I biologisk mening upphör människan att vara barn, när hon blir könsmogen. Därefter kallas hon vuxen eller ungdom. I en del kulturer genomgår barnet en övergångsrit i samband med puberteten, innan hon eller han kallas vuxen.

I den moderna västvärlden har människan ett sådant välstånd, att tonåringar i allmänhet inte behöver bidra till familjens försörjning. Därför har under 1900-talet en särskild ungdomstid introducerats, som en utdragen övergång från barndom till vuxenliv. I västvärlden är livet också mer komplicerat och individualiserat, varför man behöver uppnå en högre grad av psykologisk mognad för att kunna klara sig i samhället. Därför räknas människan här som barn under en längre tid. Detta synsätt har också fått genomslag i FN:s barnkonvention, där gränsen för när man slutar vara barn anges till 18 år, ”om inte barnet blir myndigt tidigare enligt den lag som gäller barnet”. Det brukar anses att föräldrarna har ett uppdrag att beskydda sina barn tills de fyller 18 år, och av den anledningen inskränka barnets frihet. Det anses till exempel av många som mycket olämpligt att tillåta personer under 18 år att resa utan vuxen ledare, oberoende av barnets erfarenhetsnivå.”

Jag minns ett samtal med Anna som just hade fyllt 13. Hon hade en bror som var 11. Jag råkade säga ”… ni barn …”. Hon tillrättavisade mig med: ”Du menar Anna och barnet!” Ja, naturligtvis! Anna var tonåring och på väg att bli vuxen. Hon var inget barn längre! Rent fysiskt så var hon en liten kvinna men hon hade fortfarande mycket kvar att lära om vuxenvärlden. Hon var inte vuxen! Hon befann sig i en brytningstid mellan barn och vuxen.

När medierna, politiker och Migrationsverket talar om ensamkommande barn tänker jag på de som är upp till 12 år. När jag sen ser bilder av vuxna män som kallas för barn så kryper det kalla kårar i min kropp. Dessa män eller iallafall halvvuxna individer förminskas! De får inte vara ungdomar eller vuxna män. Rent fysiskt är de vuxna och bör betraktas som sådana. De ska inte inpräntas att de är barn! De ska inte placeras i boende för ensamkommande barn. De ska ha boende för ensamkommande ungdomar eller boende bland vuxna. Tonåringarna behöver kunskaper om vuxenlivet men de ska inte betraktas som barn!

Ungdomar som har flytt genom hela Europa har med sig kunskaper från sitt hemland och sin flykt. Dessa kunskaper bidrar till deras mognad. I vissa avseende är de mer mogna och vuxna än vad svenska ungdomar är . Men de saknar kunskaper om hur det är att leva i vårt land. Det är detta som de behöver lära sig för att bli vuxna i vårt land och kunna klara vuxenlivet i vårt samhälle. Tills dess är de inte vuxna … men kalla de inte för barn! Barn ska bemötas som barn, ungdomar ska bemötas som ungdomar och vuxna ska bemötas som vuxna. Allt annat är oförskämt och förminskande! Varje ålder har sina behov!

utveckling

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. D
    Dec 29, 2016 @ 22:32:32

    När ska man då räknas som ungdom/vuxen? Jag är 26, känner mig inte alls som vuxen men känner mig ibland också för gammal för att vara ungdom. Lär mig jättemycket kring livet av mina äldre kollegor. Blir bemött både som ungdom ”du är så liten” och även som vuxen. Snacka om förvirrande. Vad är jag??

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Dec 29, 2016 @ 22:42:51

      Jag är 67 år och blev myndig när jag blev 21 år. Jag känner mig fortfarande ung och planerar att leva tills jag blir 100. Sambon brukar kalla mig för LILLA Ulla medan mina barn undrar ”Hur känns det att vara så gammal?” Svärmor som är 95 år pratar om ”Ni ungdomar”. Politiker tycker att pensionärer mest är till bekymmer. Ibland känns det som om man alltid har fel ålder!

      Gilla

      Svara

      • D
        Dec 29, 2016 @ 23:08:47

        Jo, men jag är ju verkligen i något mellanläge. För någon som är betydligt äldre är det klart jag är ungdom, men med en helt annan definition. Men på jobbet exempelvis där jag är yngst och där de yngsta bortsett från mig är född på 80-talet så är jag ungdom i en annan definition (jag är verkligen ung) samtidigt som jag är vuxen. Som sagt, förvirrande. Antingen är jag ungdom eller vuxen, då jag anser att vara ung inte är samma sak som ungdom 🙂

        Liked by 1 person

      • ulsansblogg
        Dec 29, 2016 @ 23:13:36

        Naturligtvis år man exakt så gammal som man känner sig – oavsett vad andra tycker! I vissa lägen är man ung och i andra lägen är man gammal.

        Gilla

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

