Sommarlov eller sommarsysselsättning

Snart börjar sommarlovet för alla skolbarn. Jag läser att trots att många kommuner erbjuder både fritidsverksamhet och kostnadsfria sommarlovsaktiviteter är det allt för många barn som upplever passivitet under de långa uppehållen.

Jag försöker minnas vad jag gjorde på mitt sommarlov. Hade jag några problem med att sysselsätta mig under sommarlovet?

Men att gå tillbaka 50 – 60 år i tiden är svårt. Jag har ju en del foton … men … jag minns inte så mycket mer. Gjorde jag så mycket på mina sommarlov?

Ja, vi åkte ju på semester hela familjen. Vi åkte runt med bilen och tältade på campingplatser. Vi levde friluftsliv och sov på luftmadrasser och lagade mat på ett spritkök. Men det var ju bara en kort tid av sommarlovet. Föräldrarna jobbade och hade bara 3-4 veckors semester.

Vad gjorde jag mer? Lekte, packade en utflyktskorg och cyklade ut på landet, gick på biblioteket och lånade travar med böcker som jag sedan slukade på en filt på gräsmattan, låg på stranden, svalkade mig i vattnet, umgicks med kompisar, …

Men egentligen så gjorde jag inget speciellt mer  än att jag tog det lugnt och samlade krafterna inför nästa skoltermin. Det är kanske just så det skall vara – sommarlovet?

”De långa sommarloven på upptill tio veckor infördes år 1842 och har sitt ursprung i bondesamhället, en tid där de flesta barnen fick vara hemma och hjälpa till i jordbruket.

I dag ser verkligheten annorlunda ut, föräldrarnas totala semester är i dag hälften så lång som sommarlovet. Därtill kommer alla andra lov samt dagar då skolorna är stängda för planering.

Många föräldrar försöker dela upp semestern mellan sig för att barnen ska få vara hemma under sommarlovet. För ensamstående föräldrar är det ofta omöjligt att få ihop både lov och semester.” enl debattartikeln.

Ja, debattören vill göra sommarlovet kortare. Hon skyller på barnen Det är de som inte klarar av att sysselsätta sig själv. Men får barnen någon chans? Är det inte vi vuxna som försöker att schemalägga varje ledig stund för barnen?

Hon har naturligtvis en annan baktanke med ett kortare sommarlov:

”Förutom att sommarlovet är en utmaning för många barnfamiljer, ser vi ett stort behov av att utöka undervisningstimmarna i skolan genom att införa ett treterminssystem. Det bärande argumentet för detta handlar om kvaliteten och omfattningen av utbildningen.

Sverige har idag 200 undervisningstimmar färre än genomsnittet för OECD-länderna, parallellt med att Sverige rasar i PISA-studierna. Fler undervisningstimmar i ämnen som matematik, idrott och programmering kan på så sätt stärka elevernas kunskaper och inlärningsförmåga.”

Tanken är god men … Varför klarar inte eleverna kunskapsmålen under de undervisningstimmar som de redan har? Går det inte att göra den nuvarande undervisningen effektivare istället? Med den skola som vi har idag kommer knappast fler undervisningstimmar att hjälpa! Först måste vi ha ordning och reda i skolan!

Jag är övertygad om att de allra flesta eleverna ser fram emot ett långt skönt sommarlov – utan krav och utan en stökig skola. Ska dessa elever straffas för att barn från ogynnsamma socioekonomiska områden inte tar vara på sin skoltid? Kommer eleverna att bli mer motiverade till sina studier bara för att sommarlovet blir kortare?

 

sommar

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Emil
    Jun 12, 2016 @ 09:44:18

    Nu är jag ingen expert på ämnet ”skola och undervisning” men jag har ju viss insikt i det i och med mina egna barn. När jag försöker jämföra skolan idag med hur den fungerade när jag var liten så är det olika världar. Varför inte bara sluta flumma. Kolla på hur undervisningen fungerade när pisa-mätningarna pekade uppåt? Problemet är också intimt sammanlänkat med migrationsfrågan (skall det inte vara imigrationsfrågan egentligen). Mätningar visar ju tydligt samband mellan resultat i de olika skolorna och procent-andelen ”icke-Svenska” barn så att säga. Hur löser man då problemen? Man skickar på barnen fler i-pads. Man ”omorganiserar”, man lägger ner vissa skolor och man slår ihop andra och skapar s.k. ”campusar” som om man hade en tro på att kaos på något magiskt sätt skulle få alla bitar att falla på plats av sig självt. Man bli så less…..

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

