Kvinnors utsatthet

Ofta läser jag om kvinnor som blir utsatta för trakasserier av olika slag. Jag förstår helt och fullt hur de känner det! Jag, en tuff, orädd och självsäker kvinna som ser ut som de flesta, blev en gång utsatt för förföljelse eller stalkning. Det är drygt 30 år sedan men det finns i mitt bakhuvud fortfarande. Jag vill berätta historien för att ingen som blir utsatt för detta ska känna vare sig egen skuld eller maktlöshet. Jag vill också berätta för att alla ska veta att det har funnits män som gjort sådana saker alltid. Men … ingen mer än jag i min bekantskapskrets har drabbats. Det har alltså inte varit något vanligt fenomen. Antingen är det vanligare idag eller också talas det mer om sådant beteende idag. Det är inte bara kändisar, politiker eller journalister som drabbas – helt vanliga människor drabbas också! Min berättelse:

En helt vanlig solig söndagseftermiddag var jag – singelmamma till 3 tonåringar – ute och promenerade ensam mitt i stan. Det fanns fullt med folk runt omkring. Jag stannade vid ett skyltfönster. Andra sidan gatan speglar sig i skyltfönstret.

Där står en man och stirrar på mig. Inbillning, tänker jag! När jag går iväg sneglar jag på andra trottoaren. Jo, han går åt samma håll.Jag vänder ner i nästa gata och märker att han också vänder ner. Han bor kanske åt detta hållet, tänker jag. Så jag vänder igen vid nästa gathörn och han följer efter.

Längre fram träffar jag en bekant som jag stannar och pratar med. Förföljaren fortsätter. Bra, tänker jag. När jag sen fortsätter ser jag honom sitta på en bänk. Han reser sig och fortsätter förföljelsen.

Jag går hem. När jag kommer in tittar jag ut genom fönstret och ser honom på andra sidan gatan. Han står där en stund och tittar mot mitt hus. Idiot, tänker jag.

När jag kommer till jobbet dagen därpå sitter han på en bänk utanför jobbet. Samma sak händer när jag ska hem på kvällen. Senare på kvällen tittar jag ut och där står han och tittar mot huset

Detta pågår i ca 14 dar. En dag sätter jag mig, på bänken utanför jobbet, bredvid honom och säger: ”Vill du prata med mig?” Han skakar på huvudet och reser sig och går. Men sent på kvällen står han utanför mitt hus igen. Det fortsätter ytterligare en vecka. Jag var inte rädd – bara arg! Jag undrade vad han ville och vilken rätt han ansåg sig ha att följa efter mig. Han hade kränkt min integritetszon.

En kväll, när han som vanligt stod utanför mitt hus, gick jag ner i källaren och hämtade ett vedträ. Så rusade jag tvärs över gatan, högg tag i hans arm och skrek: ”Här har du mig! Vad vill du?” Han försökte ta sig loss. Jag skrek: ”Nästa gång får du ingen varning! Då kommer jag att använda vedträt!” Så släppte jag honom och han försvann snabbt.

Jag var arg så jag skakade en lång stund men … det var det sista som jag såg av den mannen!

Jag undrar fortfarande vad han ville och kollar fortfarande över axeln om någon följer efter mig. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på detta, men är glad att det var jag själv som fick honom att sluta.

Ingen kvinna ska behöva utsättas för detta!

 

stalker

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

