Barnens framtid

Har något förändrats? Jag skrev en blogg för 6 år sedan om några vardagsförtretligheter:

”Så har jag åter börjat morgonen med att jobba och slita! Den nya filförpackningen är hopplös. Den gamla öppnade man från sidan – helt OK! Sen skulle något snille göra den mer handikappvänlig och satte på en plastkork mitt fram. En liten platt ynklig plastkork! Det går inte att få grepp om den – och jag har inga reumatiska besvär men klarar inte den. En tång från verktygslådan har fått flytta in i kökslådan för att hjälpa mig med öppning av filförpackningen!

Tänk så många inbrottssäkra förpackningar vi har! Dra här! Javisst,  vad ska jag dra i? Tryck här! Jag ger upp efter några brutna naglar och hämtar en vass kniv eller skruvmejsel! Barnsäkra förpackningar! Jag köpte en sprayflaska med köksrengöring … men … hur skulle jag göra för att kunna spraya? Ägnade 10 minuter för att få den att fungera och vet fortfarande inte om jag gjorde rätt! Jag kanske förstörde all barnsäkerhet!

Nog var det bättre förr? Då kunde jag köpa otvättad potatis! När jag frågade efter dem på ICA så svarade killen i 20-års åldern glatt: De här är otvättade! – Hur vet du det? undrade jag tveksamt. – Det ser du väl! De är ju mörkbruna! – Lilla vän! svarade jag. De är tvättade och sen rullade i mull för att se otvättade ut! Han såg ut som ett frågetecken!

När den unga damen på ICA gjorde en konstnärlig installation med bakpotatisar så var jag tvungen att ingripa! – Vet du inte att potatis ska förvaras mörkt annars blir de gröna och giftiga? Hon tittade oförstående: – Det hade jag ingen aning om!

Tidningen brukar ställa frågor till barn i förskoleåldern. En dag var frågan: Var kommer mjölken ifrån? De flesta svarade affären och någon visste mejeriet. Men ingen visste att den kom från kon! Samma fråga ställde de om julskinkan och svaret blev till 100%: affären!

Vi blir fetare och fetare (med det så ökar cancerrisken med 30-40% enl Aftonbladet!)! Pizzerior och snabbmatskedjor ökar sin omsättning. Barn växer upp på dagis och får sin mat serverad. De får inte hjälpa till att bereda sin mat och se råvarorna som används. Hemma är föräldrarna stressade och bjuder på snabbmat. Hur ska barnen få livsmedelskunskap och lära sig att själv laga goda och näringsriktiga maträtter? Ingen har tid att lära dem! Ska de leva på snabbmat?”

hamburgare

 

Vad har hänt på dessa 6 år?

Filförpackningen är fortfarande hopplös. Den har förvisso fått en högre kork … men … oftast sitter den som berget – fast!

Nya barnsäkra förpackningar är lika säkra för pensionärer som vill komma in i dem. Sax, tång och skruvmejsel är enda sättet att ta sig in i dem. Jag anser mig vara teknisk men tekniken att öppna en tvättmedelsförpackning eller kaffeförpackningen har jag inte lyckats tillägna mig!

Potatisen är tvättad! Det naturliga skyddet mot solljus är borta. Potatisen behöver det skyddet – annars blir den grön och giftig! Är det så svårt att förstå och är det så svårt att tvätta sin potatis själv?

Barnen tror fortfarande att mjölken kommer från affären. Unga storstadsfamiljer besöker vårens kosläpp som om det är någon form av cirkusföreställning. En ung djurrättsaktivist påstod på fullt allvar att när vi dricker mjölk så tar vi kalvens mat!

Barn lever fortfarande på snabbmat … men … det gör ju även vår pensionärer. Pensionärerna får små plastlådor som mikrovärms! Vi bygger fina kök hemma men vem använder dem och till vad? Kommer de kommande generationerna klara av att laga sin egen mat?

Befolkningen blir fetare och fetare medan hälsoministern talar om socker- och fettskatt. TV-programmen handlar till stor del om träningshysteri och kroppsfixering.

Vilken värld överlämnar vi åt kommande generationer? Tidigare har den äldre generationen överfört sina kunskaper till de unga. Men hur är det idag? Vem överför kunskaper till de unga idag? Vem lär dem Tidigare generationers samlade kunskaper? Javisst, samhället har förändrats. Men vi behöver fortfarande mat, kläder och tak överhuvudet. Vi behöver vila, värme och vätska. Klarar de unga av att tillgodose sig detta? Eller är det som den unga miljöpartisten sa: ”Vi behöver ingen kärnkraft! Vi har ju el i kontakten i väggen!” Eller hon som sa att hon använder ingen el – trots att hon åker pendeltåg till jobbet som damfrisör och mikrar sin mat!

Kontakt

 

 

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

