Trivsel i hänryckningens tid

Pingst i hänryckningens tid skrev Esaias Tegnér en dikt om ”Nattvardsbarnen”. När vi bilade från östkusten till västkusten pingstaftons morgon och sen tillbaka igen på kvällen så hann jag tänka mycket. Mest handlade det om vår skiftande natur. Vi lever under helt olika betingelser i olika delar av landet. Det skiljer mycket på att bo i storstad och att bo på landsbygden. Det skiljer mellan att bo i norr eller i  söder. Det skiljer också på att bo vid havet eller i inlandet, i skogsbygder eller slättlandskap.

Jag som är född i Skåne utmed kusten. För mig gäller naturligtvis Ulf Lundells rader:

”Jag trivs bäst i öppna landskap,nära havet vill jag bo,
några månader om året, så att själen kan få ro.
Jag trivs bäst i öppna landskap, där vindarna får fart.
Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.”

Jag blev nästan lyrisk igår när jag såg rapsfälten blomma och kände mig nästan som hemma. Men … så kom vi in i ”mörkaste Småland”. Där står granskogen tätt utmed båda sidorna av vägen. Jag känner mig instängd och får känslan av att granarna vill hoppa in i bilen och åka med. Jag blir nästan lite melankolisk.Tänker på livsvillkoren i detta steniga, mörka och dystra landskap och den fattigdom som har rått här. Jag tänker på att jag som har flyttat så många gånger – och alltid har trivts var jag än har bott – inte skulle trivas med att bo mitt i denna mörka skog!

granskog

Inte heller skulle jag trivas med att bo uppe i Norrland med en lång och kall vinter och en kort intensiv sommar. För mig är ju våra fyra årstider så viktiga. Hur skulle jag annars kunna njuta av vårens första blommor, fågelsången, ekorrens skuttande, den ljusa midsommarnatten, doften från en nyklippt gräsmatta, bär- och fruktskörden, de vackra höstlöven och de första snöflingorna. När jag växte upp i storstaden så såg jag inte mycket av detta. Men andningshålet blev att besöka mormor och morfar eller farmor och farfar som bodde på landsbygden.

Mina barnbarn växer upp mitt i Malmös storstadsjäkt. Hur upplever de sitt liv med trafikbuller och betong?Minns den gången då jag skulle passa dotterns lägenhet och katter under 2 veckor. Hon och familjen hade hyrt en stuga i Danmark. Stugan låg tydligen i en skog. De återvände efter redan en vecka. De hade nämligen inte kunnat sova där – det var för tyst! Jag var glad att de kom hem och att jag kunde återvända hem till mig. Jag hade nämligen inte heller sovit pga trafikbuller, utryckningsfordon, skrik och glam på gatan utanför!

Vi vänjer oss alltså av den kontext vi bor i. Hur upplever då alla de nyhitkomna vårt land? Kan de trivas i detta? Jag vet ju att jag aldrig skulle vilja bo i t ex Egypten, Marocko, Sydafrika, Indien eller Kina. Där finns ju inte den svenska naturen! Men klarar de som kommer från helt andra miljöer och helt andra levnadsvillkor av att bo i Sverige? Kan de uppskatta ”öppna landskap” eller granskogars sus eller ljusa sommarnätter? Kan den som vuxit upp i storstadsbuller njuta av att sitta på en klippa vid havet och tomglo? Kan de förstå vår längtan efter solsken? Kommer de att trivas i den svenska kontexten?

öppna landskap

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. inkelas
    Maj 15, 2016 @ 16:08:35

    Jag bor just i den norrländska skogsbygden och trivs ypperligt i denna miljö men jag håller verkligen med om ditt resonemang. I vår Västernorrländska glesbygd finns nu stora asylboenden på våra finaste platser (f d kursanläggningar, campingar mm) i naturskön miljö. Bristande respekt och ansvarstagande för de ännu tillgängliga platserna och anläggningarna i området samt ovilja att följa de regler som gäller för eventuell vistelse där är tydlig. Jag hävdar att boendena till stor del härbärgerar migranter som ser våra anläggningar, våra marker och de platser vi gemensamt eller privat förvaltar som rekreations- och lekplatser för dem trots att det då i stor utsträckning handlar om fullvuxna män! Om dessa nykomlingar inte respekterar den kultur som skapats i denna bygd så tror jag också att viljan och förmågan saknas att uppskatta det landskap naturen och människan tillsammans skapat här.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

