Var nöjd …

Det finns vissa saker som biter sig fast i mitt minne. En sådan sak är när min lillebror sa till mig: ”Du är den av oss syskon som har lyckats i livet!” När jag undrade vad han menade så svarade han: ”Du går inte i någons ledband. Du gör det som du själv vill med ditt liv!” Det stämmer nog. Jag lever det liv som jag vill leva och är nöjd med det. Det behövs inte så mycket för att jag ska bli glad och nöjd – ett leende, solsken, fågelsång, blomdoft, en skogspromenad, ett skratt, någon visar sin uppskattning, lugn och ro, …, ….

Men det innebär ju inte att jag inte har ambitioner. Det finns naturligtvis vissa önskemål och drivkrafter. En sådan drivkraft har alltid varit att jag vill lära mig nya saker och kunna förstå sådant som jag inte förstår idag. Men jag har inga maktambitioner. Jag har ju redan makt – över mitt eget liv!

Därmed kommer jag in på vilka drivkrafter andra människor har. Vad är det som driver människor att göra dumhet efter dumhet – att aldrig lära sig av sina misstag? Det är för mig en stor gåta. Jag hittade en definition på riskbeteende:

”Sådant man gör och ägnar sig åt trots att det finns risker med det och ofta även om man är medveten om riskerna. Hit hör till exempel beteenden som har med beroenden, övertygelser och vanor att göra. En del människor tar risker utifrån den spänningslystnad (riskaptit) som de har.”

Varför har vissa människor detta riskbeteende? Är de inte nöjda med sitt liv? Drivs de av en inre ideologi som gör allt annat oväsentligt? Jag är beredd att tro att ideologiska fanatiker är beredda att satsa sitt eget liv för att få rätt. Naturligtvis tänker jag på fenomenet Mona Sahlin. En kvinna som nått mogen ålder, har man, barn och hus. Hon har också haft makt i många olika omgångar. Men gång på gång tar hon risker och klampar i klaveret! Varför? Jag hittar bara en förklaring. Hon drivs av sin ideologi! Hon har rätt och står för den enda sanna läran likt en väckelsepredikant. Detta har vi sett många exempel på när hon ensidigt har vräkt ur sig otidigheter om t ex SD eller Folkets demonstration. Hon tycks tro att hon med dessa ädla syften kan begå ena misstaget efter det andra men ändå komma tillbaka. Just nu upplever hon sig kanske som en martyr som har offrats för den goda sakens skull? Hon tycks inte vara medveten om att det är hon själv som har satt sig i knipan. Hon tycks inte heller förstå att hon har skadat landet och trovärdigheten på övriga politiker. Istället höjer hon huvudet, går stolt och berusad av makten. Hon kommer antagligen att fortsätta att begå misstag resten av sitt liv – till följd av sin ideologi. Hon är berusad av sitt riskbeteende!

För min del gäller förnöjsamhet! Jag vet vad jag har och glädjer mig åt det. Jag gör riskanalyser innan jag gör nya saker. Kalla mig gärna fegis – för det är jag! Jag skulle aldrig skriva några falska intyg. Upptäckten skulle ju drabba både mig själv och min omgivning men framförallt hur andra människor bedömer mig. Jag föredrar nog att vara tråkig och att inte ta några större risker. Det är så jag lyckas med mitt liv!

”Var nöjd med allt som livet ger
och allting som du kring dig ser
glöm bort bekymmer, sorger och besvär.

Var glad och nöjd för vet du vad
en björntjänst gör ju ingen glad.
Var nöjd med livet som vi lever här.”

djungelboken

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

