Lögner

När jag var barn så lärde jag mig att det är fult att ljuga. Men jag upptäckte ju att de vuxna runt om mig ljög. Det gick bra att säga att väninnans klänning var snygg fastän man egentligen tyckte att den var ful. Annars hade ju väninnan blivit ledsen! Jag skulle också säga att det hade varit trevligt på kalaset trots att det hade varit tråkigt eller att dockan som jag fick i födelsedagspresent var just det som jag hade önskat mig – trots att jag önskade mig en ångmaskin. Allt detta kallades för att vara artig och att använda sig av vita lögner.

Min mamma älskade allt vad sällskaps- och kortspel heter. Hon var en storfuskare, hittade på egna regler och gjorde allt för att manipulera och vinna. Det visste hela omgivningen. När någon anklagade henne för fusk så kom alltid standardsvaret: ”Men xxx sa ju att man fick göra så!” Det var aldrig hennes fel.

Men jag har svårt för att ljuga! Jag har till och med svårt för att använda den vita lögnen. Jag använder mig istället av: ”Du gjorde ditt bästa!”, ”Det viktiga är att du själv är nöjd!” eller så håller jag tyst för att slippa att ljuga. Jag vill hålla mig till sanningen!

Det finns en lögn som jag anser är värre än alla andra lögner – den stora lögnen! Den stora lögnen är ett begrepp inom propaganda som myntades av Adolf Hitler i Mein Kampf och som syftar på en lögn som är så kolossal att allmänheten utgår ifrån att ingen skulle ha mage att ljuga så stort. Denna lögnen är våra politiker mästare på att använda. Den har ett psykopatiskt och hänsynslöst drag. Vi har många exempel på detta.

Statsminister säger utan att blinka: ”I Sverige har vi haft bekymmer med sexuella trakasserier under mycket lång tid. Det har ingenting med migrationen att göra.”, ”Hela världen är imponerad av den svenska modellen.”, ”SD är ett fascistiskt parti” och ”Vi vill ha ordning.” Alt han gör går i motsatt riktning och han skapar kaos istället!

Finansministern påstår att vi har ordning på ekonomin och att ”Det går bra för Sverige!” men samtidigt så sker neddragningar för vanligt folk i välfärden, Sverige har blivit ett otryggt land och statsskulden ökar pga migrationen.

Vi har en feministisk regering som berömmer sig själv för detta. Men vad gör de för den grupp av invandrarkvinnor som lever i utanförskap och blir förtryckta av sin familj och sina vänner? Istället slår de sig för bröstet genom att ha infört ytterligare en ”pappamånad” och inleder samarbete med Rättviseförmedlingen.

Yasri Khan påstår att vi är osolidariska och islamofober när vi hävdar att de svenska normerna skall gälla! Han anklagar svenska folket när han egentligen inte vill integrera sig i svenska samhället. Han som är född i Sverige vill leva i en gräddfil pga sin tro. Annars ljuger han om oss för att uppnå sina syften!

Lögnen har funnits så länge som det har funnits människor. Det har alltid funnits människor som genom lögn och manipulation utnyttjar andra människor. Men … varför låter vi dem hållas och varför ger vi dem så stor makt?

lögn

Kommentera

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

