Politiker – nej tack!

Två gånger i mitt liv har jag fått frågan: Ställer du upp på kommunfullmäktigelistan? Båda gångerna har jag svarat NEJ! Det har funnits en mängd skäl till detta. Det första och det det största skälet var nog att jag har aldrig röstat på det partiet som tillfrågade mig!

Jag är inte överens med det partiets sätt att handskas med viktiga samhällsfrågor. Jag håller med ideologin men inte partiets strategi för att lösa frågorna. Men det var tydligen inte så viktigt i sammanhanget! De visste att jag var en bra och orädd debattör och hade förmågan att få med mig människor. Det räckte tydligen. Resten skulle partipiskan åstadkomma!

Ett annat skäl för mig var att skulle jag ge mig in i kommunpolitiken så skulle det vara för att röra om i grytan! Jag skulle ställa alla de obekväma frågorna. Jag skulle vara ”en fistel i baken” på de styrande. Men för att bli så obekväm krävs gedigna fackkunskaper om varje beslut som ska tas. För att få sådana kunskaper krävs oändligt mycket tid att läsa på. Jag är för lat! Jag har ingen lust att lägga ner så mycket tid på att gå emot partipiskor!

Det finns enklare sätt att arbeta för frågor som man brinner för! Jag har själv varit aktiv inom olika typer av intresseföreningar t ex samhällsföreningar eller brukarråd. Där har jag kunnat verka för de frågor som jag tycker är viktiga. Via dessa organisationer har jag/vi kunnat bli påtryckare på kommunen och kunnat driva igenom det som har varit viktigt för oss.

Allt detta tänker jag på när jag läser om Amineh Kakabaveh (V). Jag har stött på henne i debatten under många år. Hon är en kvinna som står upp för kvinnor som förtrycks i förorterna. Hon har kommit på kollisionskurs både med sitt parti och feminister över huvud taget. Det har varit den berömda åsiktskorridoren med ”locket på”. Denna fråga får inte nämnas – då kan partiet förlora röster! Men … hon har fortsatt att skriva debattartikel efter debattartikel om detta och blivit mobbad inom det egna partiet. Partiet har letat efter anledning att göra sig av med henne. Nu har de tydligen hittat ett sätt!

Hon delade nämligen en film på FB. Filmen hade en SVT-logga och hon trodde därmed att den var producerad av SVT.

”Hela filmen spelar enligt Expo på grova afrofobiska och islamofobiska föreställningar om våldtäkter, droganvändning och en påstådd hemlig agenda att försöka förändra Sveriges lagstiftning, bland annat för att legalisera våldtäkter.

Hos SVT känner man inte till filmen och presschefen Catarina Wilson uppger att den har skickats vidare till bolagets jurister.

Filmen har spridits av nazistiska Svenska motståndsrörelsen – såväl som av vänsterns Amineh Kakabaveh. Den senare, som delade klippet med orden ”Grattis Sverige till en etablerad Islamisk stat och utropad Kalifat snart i fler förorter” har nu tagit bort filmen från Facebook, men försvarar inför Expo dess innehåll.”

”– Jag ville bara säga det som står i mitt inlägg att det finns många islamister som vill ha det så här. Jag trodde det var en film från SVT. Jag har förstått nu att det var rasistiska saker som sades, men jag hade inte lyssnat på hela, jag blev så arg så jag stängde av filmen innan den var slut, sedan lade jag ut den.” enl DN.

Men den ursäkten räcker inte. Nu kräver Vänsterpartiet att Amineh Kakabaveh tar en timeout. Orsaken uppges vara att att Kakabaveh ”inte förstår allvaret i situationen”. Många har ju hört av sig till partiet och säger att de är sårade och upprörda så partisekreterare Aron Etzler säger till DN sent på fredagskvällen att han och Amineh Kakabaveh kommit överens om att mötas på måndag. Amineh ska alltså sättas i karantän! Det viktiga är tydligen VEM som har producerat filmen – INTE vilket budskap den förmedlar! För mig är det självklart att islamisterna trycker på partiet och kräver att de ska tysta Amineh!

Det är varken första eller sista gången som jag ser att kontroversiella politikers FB-konto ”lusläses” för att hitta något ”smaskigt” som kan användas emot denne. Före valet ägnade sig en politiker här i kommunen åt detta. Hon lyckades med att få två motståndare att lämna sin kandidatur till förfogande. Den ena hade skrivit en raljant dikt och den andre hade lgt in en bild på sitt FB-konto. Den politikern som läste FB-konton och meddelade pressen om ”olämpligheterna” jobbar numera på utrikesdepartementet under Margot Wallstöm. Det är så feminister löser problem! De letar efter fadäser för att de själv ska komma i bättre dager!

Att inte vara knuten till något parti ger frihet! Jag kan säga, tycka och skriva vad jag anser utan att få någon parti piska på mig! Numera kan jag inte ens bli avskedad eller bli utesluten ur facket eller bli anmodad att ta timeout. Jag är ju fri pensionär och kan göra vad jag vill – så länge som jag inte skadar någon annan. Därmed är jag också farlig för politikerna som anser att politik endast ska få framföras via de olika partierna och enligt deras partiprogram. Nej tack! Ingen partipolitik för mig!

Partipiskan

 

 

 

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

