Acceptans

Hur mycket måste jag acceptera för att inte bli kallad för rasist och alla de andra invektiven? Jag har ju träffat en mängd invandrare genom åren. Vad jag vet har jag aldrig behandlat någon av dem på något annat sätt än vad jag skulle ha gjort med ”vanliga svenskar”. Däremot har jag skrikit högt över den särbehandling som har sanktionerats av makthavare och medier. Idag läste jag något som fick mig att hoppa högt i min läsfåtölj!

”Trots att månggifte är förbjudet i Sverige så finns 292 registrerade fall av bigami eller polygami i landet. Det beror på att svensk lag tillåter månggifte om äktenskapet ingåtts i ett land där det är lagligt och de inblandade sedan flyttar hit, skriver Svenska Dagbladet.”

Sen läste jag:

”Tre personer får studiemedel från CSN för att studera i Syrien. Sedan den väpnade konflikten inleddes i landet har ett 15-tal studenter beviljats stöd från Centrala studiestödsnämnden för att studera där, uppger Sydsvenskan.”

Varför har vi dubbla måttstockar – en för ”oss vanliga” och en för invandrare? Ska inte den svenska lagen gälla för alla som bor i Sverige? Jag har kanske varit långsam i starten men … har de senaste åren upptäckt att jag blir diskriminerad i mitt eget land. Jag som är född i Sverige av svenska föräldrar har inte samma rättigheter som invandrare. Framförallt har jag mött en diskriminering från dessa nysvenskar!

Jag minns debatten med en ung afrosvensk: ”Du ska inte uttala dig! Du är inte afrosvensk!”

Eller den afrosvenska tjejen som skrev: ”Jag blir kränkt om du frågar mig om mitt ursprung!”

Eller den utländska kvinnan som kom in i vår butik och frågade efter vägen. När jag vänligt ritar en karta och förklarar hur hon ska gå så tittar hon inte ens på mig eller tackar för hjälpen.

Eller alla de utlänningar som trängt sig före i kön eller försökt tränga sig på bussen innan jag har hunnit gå av.

Eller alla de unga utlänningar som kallat svenska flickor för horor.

Eller de som har hotat min som när han jobbar på krogen: ”Jag ska döda dig!” eller ”Jag ska knulla din morsa!”

Eller alla de unga kvinnor som utsätts för sexuella trakasserier.

Eller den unga somaliskan som jag skrev till i en debatt på SVT Opinion angående könsstympningar. På min fråga svarade hon att hennes släkt och vänner hade sagt: ”Du ska inte prata med de vita om sådant!”

Eller när polisen inte har tid att komma till ett vanligt inbrott därför att de är upptagna av att åka till alla larm på asylboende.

Eller när vår välfärd försämras till förmån för nyhitkomna.

Eller när mina inbetalade pensionspengar minskar i värde pga att alla nyhitkomna kostar så mycket att vi måste låna till det.

Nej! Jag har aldrig diskriminerat någon pga deras ursprung. Jag har försökt att hjälpa och vara trevlig. Jag förklarade vänligt för burundiern Salvatore skillnaden mellan att säga: ”Hej då!” och ”Hej! Jag förklarade också att man bara säger ”Pusspuss” till verkligt närstående personer. Jag förklarade för en iranier skillnaden mellan att säga: ”nödvändig” och ”nödig”. Jag har lyssnat och lärt mig mycket av åtskilliga berättelser om hur invandrare hade det i sitt hemland.

Men jag har aldrig kunnat acceptera pizzabagare som har sagt att de har två kassor – en för redovisning och den andra för övrigt! Jag kan inte heller acceptera invandrare som bara utnyttjar det svenska samhällssystemet! Jag kan inte heller acceptera att det råder olika måttstockar!

Jag kräver att samma lagar ska gälla för alla som bor i Sverige – oavsett ursprung! Jag är trött på ”daltandet” med invandrare från makthavare och medier!

elak

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

