Hjälp

Ännu en gång ser jag någon insamlingsorganisation göra reklam i TV. Jag blir så trött! Jag kommer att tänka  på de senaste dagarnas diskussioner om styrelsearvode inom Rädda Barnen. Ser framför mig alla snälla människor med insamlingsbössor som ställer upp gratis. Jag ser barn som säljer Majblommor och tänker på insamlingsgalor i TV. När jag pantar burkar så kan jag välja knappen där jag skänker bort min pant. Jag kan lämna bidrag till religiösa organisationer, lägga kollekt i kyrkan, köpa lotter av idrottsföreningar eller Postkodlotteriet och inte minst alla tiggare utanför alla butiker.

Jag tappar lusten att vara givmild! År 2015 fanns det 426 insamlingsorganisationer med 90-konto, enl Svensk Insamlingskontroll. På deras hemsida läser jag:

”Allmänheten har blivit mer medveten om 90-kontots betydelse när det gäller offentliga insamlingar. 90-kontot och vår logotyp är för givaren en bekräftelse på att insamlingen sköts på ett etiskt och ansvarsfullt sätt och att pengarna går till ändamålet (minst 75 % av de totala intäkterna) utan oskäliga kostnader (högst 25 % av de totala intäkterna).”

Men … jag har fortfarande 426 organisationer att välja mellan + alla andra som vill ta del av mina pengar. Samtidigt uppmanas jag ständigt att ställa upp ideellt inom föreningslivet eller att skänka avlagda kläder eller att ”prata med en flykting” och vår förra statsminister ville att jag skulle ”öppna mitt hjärta”. Varje dag möts jag av ”snyftreportage” i TV om flyktingsituationen. Jag ska köpa Fairtrade, Kravmärkt och ekologiskt. Varje gång som jag konsumerar något för mina egna pengar så måste jag tänka på arbetarnas villkor  och miljön. Då har jag inte ens hunnit fundera på i vems fickor som mina pengar hamnar!

Nej! Jag har fått nog! Jag orkar inte titta på tiggarna, köpa Majblommor, stoppa pengar i insamlingsbössor, titta på flyktingreportage, se reklam från insamlingsorganisationer, köpa någon oönskad sak av de som samlar pengar till klassresa, vara vänlig mot telefonförsäljare, ställa upp ideellt, köpa lotter, välja miljövänliga produkter, …

Jag kan inte välja vem som behöver min hjälp bäst! Jag kan inte hjälpa alla! Därför väljer jag att bli egoist! Nu är jag egoist och räddar mig själv från denna ”insamlingsindustri” och ”tycka-synd-om-mentalitet”.

insamling

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Emil
    Apr 20, 2016 @ 09:50:18

    Jag måste säga emot dig litegranna här. Du kan inte vara ”egoist” längre och välja vad/vem/vilka du ska hjälpa. Det fixar storebror åt oss allihopa med hjälp av våra skattepengar som alltmer känns som en enda stor 90-konto sparbössa till förmån för allt det som man INTE vill att pengarna ska gå till:-(

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

