En skola för alla

Idag ser jag att vår skolminister lovar högre löner till rektorer i utanförskapsområden. Första tanken blir: Kan han lägga sig i lönefrågor? Är det inte förhandlingar med facket som avgör detta?

Sen fortsätter mina tankar kring alla de resurser som pumpas in i utanförskapsområden men som aldrig ger några resultat. Om vi använder Malmö som exempel så ser vi att andelen elever med godkända betyg är låga i utanförskapsområdena. Ändå har kommunen under många år lagt mer resurser just i dessa områdena än vad de gjort i övriga Malmö.

skolor

”Det finns sju faktorer i Malmös grundskolor som ska påverka grundbeloppet på ett sätt så att elever som på grund av socioekonomisk bakgrund har sämre förutsättningar att nå skolans mål, får mer stöd. Vissa av dessa faktorer är rimliga och vem som helst kan förstå att just de faktorerna är relevanta. Till exempel så är föräldrarnas utbildningsnivå och förekomsten av ekonomiskt bistånd variabler som borde påverka grundbeloppet om man vill stödja elever som ur ett socioekonomiskt perspektiv har sämre förutsättningar att nå skolans mål. Sedan finns andra faktorer som väcker frågetecken. Två av dessa sju faktorer som avgör hur mycket man får i grundbelopp i Malmös skolor är elevens kön och invandringsår.”

Därmed är det den etniskt svenska tjejen  som är den stora förloraren vid resursfördelning vid Malmös skolor, enl Situation Malmö.  Det satsas alltså redan stora resurser på skolor i utanförskapsområden och ändå är resultaten låga. Att lägga in mer resurser kan knappast vara lösningen. Istället borde det diskuteras om resurserna används fel och hur resursanvändningen kan förändras!

Men, för mig känns problemet större än så! Barn och unga i utanförskapsområden premieras. Samma sak gäller de unga som har svårigheter i att följa de lagar och normer som vi har i samhället – de får fler resurser och premieras. Därmed uppmuntrar samhället till dåligt beteende!

Ungdomar som sköter sig och som presterar bra betyg i skolan får inga extra resurser, ingen uppmuntran och inga extra premier av samhället. Etniskt svenska flickor med bra betyg får alltså minst resurser i skolorna i Malmö! Malmö uppmuntrar ju därmed segregering!

Om vi lämnar Malmö och återgår till hela Sveriges skolelever så är det fortfarande så att högpresterande elever får sämre resurser än lågpresterande elever får.

normalbegåvning

Enligt Normalfördelningskurvan av IQ ser vi att det finns lika många med låg IQ som det finns med hög IQ. De flesta av oss befinner sig på normal nivå och skolundervisningen är anpassad till detta.

Det finns en mängd olika orsaker till att de unga inte klarar kunskapskraven i skolan. De som klarar sig sämst brukar dock få extra resurser. De får stödundervisning!

Normaleleverna borde klara skolans kunskapskrav om skolan har en trygg och lugn lärmiljö och där brister det i många skolor! Lugn och tystnad har blivit en bristvara i undervisningsvärden. En bra studiemiljö borde vara självklar i alla skolor!

Men vi har också en grupp unga som aldrig får en chans att visa vad de går för i skolans värld – de högpresterande. Det är de som behöver mer stimulans.

”Fem procent av eleverna kan räknas som särskilt begåvade. De behöver många gånger andra utmaningar än sina klasskamrater. År 2010 förtydligades skollagen och där står nu att elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

De särskilt begåvade eleverna mår bra av att få stora utmaningar utifrån sina styrkor. De behöver lära och diskutera på sin nivå. De behöver också mötas med respekt och acceptans utifrån sina förutsättningar och behov.

Det är inte alltid lätt att uppmärksamma en särskilt begåvad elev eftersom det händer att de underpresterar i skolan, för att passa in eller för att de har tappat lusten att lära.”

Så står det på Skolverkets hemsida. Jag känner igen det från 50-60-talets skola! Det var ju så det var! Jag hade räknat ut matteboken när de andra hade räknat några sidor! Jag skolstrejkade tills jag fick mer resurser – svårare uppgifter. Naturligtvis var detta inte populärt eftersom det ställde större krav på lärarna. En stor del av skoltiden satt jag i egna tankar för att inte vara den krävande eleven. Jag sökte mina kunskaper själv utanför skolans värd och var ett mycket frågvist barn! Jag har fortsatt att vara frågvis även som vuxen.

Det är precis på samma sätt nu 50-60 år senare! Varför tas inte högpresterande elevers förmåga på allvar? Varför tillförs inte extra resurser i form av specialpedagoger till dessa elever? Detta är ju en grupp som glöms bort hela tiden – de får ju bra betyg ändå! Men jag kan ibland fundera över … om jag hade fått extra resurser … om min kunskapstörst hade stimulerats i skolan …vem hade jag varit idag?

lära

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

%d bloggare gillar detta: