Ålder – vad är det?

Det lilla barnet vill växa och bli stor. Första etappen är att börja skolan och sen att bli tonåring och sen att få gå rå barnförbjudna filmer och så småningom att bli vuxna, få gå på systemet och flytta hemifrån. Så fortsätter livet! Nya åldrar – nya utmaningar!

Men ibland känner jag att jag vill stoppa tiden. Även om jag uppnår min hundraårsdag så HAR jag redan levt 2/3 av mitt liv. Men det känns ju inte så! Jag är ju fortfarande ung och vill hinna med så mycket mer. Ja, jag hinner med mycket mer – men andra saker än vad jag har gjort tidigare.

 

Jag minns såväl när min far blev pensionär. Först såg han framemot att slippa gå till jobbet varje dag men sen … Efter en månad som pensionär gick han tillbaka till sin arbetsplats och frågade om de behövde någon som kunde jobba extra. Nej, det behövde de inte och han blev smått deprimerad. Jag försökte peppa honom med

”- Du kan ju besöka biblioteket.- Jag kan väl inte sitta där hela dagarna

– Du kan besöka Servicehuset. Där träffas pensionärerna och snickrar, spelar kort, fikar och bara pratar med varandra. – Så gammal är jag inte.

– Men mor och du har ju alltid pratat velat ut och resa till andra länder. Gör det nu! Det finns mängder av billiga resor. – Men, hon kan ju inga språk! – Kan du det då? – Nej, men jag klarar mig alltid!”

Det var ett döfött samtal. Han hade bestämt att han var inte gammal och förbrukad. Far, idag förstår jag precis hur du kände det – eller nästan iallafall. Nu har jag själv blivit pensionär på heltid. Vi har lagt ner vår butik och kan disponera dagarna som vi vill. Jag känner att jag har mycket att ge fortfarande och det är därför som jag ägnar en stor del av min tid till att skriva.

Men det hände en sak igår som fick mig att minnas mitt peptalk med far. En granne frågade om vi hade lust att följa med på en bussresa. Jag kände spontant – innan hon hade nämnt när eller resmålet – Nej, ingen pensionärsresa för mig! Så gammal är jag inte! Nej, jag VILL inte inträda i pensionärskollektivet. Jag vill ju faktiskt vara den unika människan som jag skrev om igår. Jag vill själv bestämma om, när, vart eller hur jag ska resa. Jag blir aldrig en i flocken utan fortsätter att vara ”kärringen mot strömmen”!

 

tanter_58379081

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

