Varför stiger medellivslängden?

I Sverige är medellivslängden 81, 7 år. Under 2013 var den förväntade medel­livs­längden för kvinnor 83,7 år och för män 80,1 år. Det var första gången som svenska mäns för­väntade medel­livs­längd översteg 80 år. Vi blir alltså äldre och äldre.

Naturligtvis är det vårt levnadsmönster som möjliggör en högre livslängd. Vi har bättre bostäder och äter bättre mat. Sjukvården, vaccinationer och mediciner ökar också livslängden. Bättre arbetsmiljöer med minskning av farliga ämnen, tunga lyft och diverse säkerhetsbestämmelser ger färre arbetsolyckor. Utbildning och kunskap om vad som är farligt för människokroppen bidrar också.

Men … om man ska tro på alla larmrapporter som hela tiden sköljs över oss så borde vi inte bli så gamla! Ena dagen är det farligt att äta kött, andra att dricka mjölk, tredje att äta fett, fjärde att äta socker, femte att … Det har blivit farligt att leva!

Hur kunde mormor och morfar uppnå åldern 92 resp 94 år? Deras kost bestod till vardags av stekt salt fet sill och kokt potatis varannan dag och stekt salt fläsk med kokt potatis varannan dag. Grönsaker och frukt åt de sällan eftersom dessa skulle säljas på torget. För övrigt var det grova mackor med stekflott på och svagdricka.

Många som jag känner har ätit kött, druckit mjölk, ätit fet mat, använt socker, ätit lite grönsaker och frukt. Ändå blir de gamla. Många har inte brytt sig om tjat om motion och träning men blir ändå gamla. Många röker och dricker alkohol men blir ändå gamla. Andra följer alla rekommendationer, späker sig och är renlevnadsmänniskor men dör unga. Hur kan det vara på detta sättet? Varför stiger medellivslängden om vi äter och dricker fel och inte följer alla dessa pekpinnar i larmrapporterna?

Även om jag har satt upp målet att få uppleva min 100-årsdag så tänker jag inte späka mig! Jag har bara ett liv och det tänker jag leva på mitt sätt! Jag lyssnar inte på besserwissrar utan lever livet på det sätt som jag tror är bäst: äter gott, dricker gott, rör mig lagom mycket, har roligt och mår bra. Om jag skulle leva några färre år så spelar det ingen roll – bara mitt liv har varit bra för mig!

leva

 

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

